WEKO3
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「はやぶさ2」運用補助のための可視化手法: 影の描写の検討
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
AA1630012012.pdf (2.7 MB)
|
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||
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公開日 | 2016-04-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「はやぶさ2」運用補助のための可視化手法: 影の描写の検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | はやぶさ2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 可視化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | レイトレーシング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | OpenGL | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | OpenCL | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GPGPU | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高速化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Hayabusa2 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | visualization | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ray tracing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | OpenGL | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | OpenCL | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GPGPU | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Speeding up | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Visualization Methods to Support operations of Hayabusa2: A Study on rendering shadows | |||||
著者 |
三浦, 昭
× 三浦, 昭× 山本, 幸生× 吉川, 真× Miura, Akira× Yamamoto, Yukio× Yoshikawa, Makoto |
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著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS) | ||||||
著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS) | ||||||
著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究所(JAXA)(ISAS) | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(ISAS) | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(ISAS) | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(ISAS) | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 宇宙航空研究開発機構(JAXA) | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) | |||||
書誌情報 |
宇宙航空研究開発機構研究開発報告: 宇宙科学情報解析論文誌: 第5号 en : JAXA Research and Development Report: Journal of Space Science Informatics Japan: Volume 5 巻 JAXA-RR-15-006, p. 133-148, 発行日 2016-03-10 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿においては,「はやぶさ2」と小惑星1999JU3 を想定した,探査機運用者向け可視化ソフトウェアにおける,正確な影(shadow)の描写と,レンダリング速度の向上について検討した.深度バッファを用いた手法に比べてレイトレーシングは影の描写が正確である.本稿においては,レイトレーシングのアルゴリズム簡略化とGPGPU(OpenCL)による高速化を図った結果,リアルタイム性が要求される運用においても,レイトレーシングによるレンダリングが実用的な速度で実現可能であることが示唆された.またOpenCL によるレイトレーシングとOpenGL による深度バッファを用いた計算と組み合わせることにより,リアルタイム性の高い視点変更等の操作にも耐えうるレンダリング速度が得られることが確認できた. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this paper, we study on algorithms to render shadows precisely and quickly in scenes of the visualization software that we intend to use in operation phase of the space probe “Hayabusa2” and the asteroid 1999JU3. By means of ray tracing algorithm, we can render shadows more precisely than those of Z-buffering. We have found that, using simplified algorithms of ray tracing and hardware accelerations of GPGPU (OpenCL), it is possible to use ray tracing to render scenes at operations where real-time responses are required. Using a hybrid method of Z-buffering accelerated by OpenGL and ray tracing accelerated by OpenCL, it is possible to render quickly enough in such situations as changing viewpoint using GUI, and so on. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 形態: カラー図版あり | |||||
内容記述(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Physical characteristics: Original contains color illustrations | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-1113 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1192675X | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA1630012012 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: JAXA-RR-15-006 |