WEKO3
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Adjoint感度解析を用いた勾配法による空力形状最適設計
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
63996000.pdf (1.1 MB)
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Adjoint感度解析を用いた勾配法による空力形状最適設計 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 形状最適化 | |||||
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主題 | shape optimization | |||||
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言語 | en | |||||
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主題 | computerized simulation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Aerodynamic shape design using gradient-based optimization with adjoint sensitivity analysis | |||||
著者 |
Lei, Zhong
× Lei, Zhong× 牧野, 好和× 岩宮, 敏幸× Lei, Zhong× Makino, Yoshikazu× Iwamiya, Toshiyuki |
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著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構 航空プログラムグループ 超音速機チーム | ||||||
著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構 航空プログラムグループ 超音速機チーム | ||||||
著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構 情報システム部 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Japan Aerospace Exploration Agency Supersonic Transport Team, Aviation Program Group | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Japan Aerospace Exploration Agency Supersonic Transport Team, Aviation Program Group | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Japan Aerospace Exploration Agency Information Systems Department | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 宇宙航空研究開発機構 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) | |||||
書誌情報 |
宇宙航空研究開発機構研究開発報告 en : JAXA Research and Development Report 巻 JAXA-RR-07-049, 発行日 2008-02-29 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文は、JAXAの超音速機研究プログラムにおける形状最適設計ツールの開発と、CFD(Computational Fluid Dynamics)解析をベースとしたいくつかの空力形状最適設計への適用例について述べる。超音速機の空力性能改善のため、3次元EulerCFD解析コードを勾配法による最適化ツールに組み込んだ空力最適設計ツールを開発した。設計変数に対する目的関数の勾配を効率的に計算して最適設計サイクルにかかる計算コストを低減するため、Adjoint法(随伴法)を利用した感度解析が適用された。開発された形状最適化ツールは空力形状設計問題に適用され、設計目的に対する最適な形状を短時間で設計することができた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper describes an optimization design technology and some applications of CFD (Computational Fluid Dynamics)-based aerodynamic shape optimization conducted in JAXA's supersonic research program. To improve aerodynamic performance of a supersonic transport, an aerodynamic design tool, which combines a three-dimensional Euler CFD code with a gradient-based optimization technique, is developed. In order to reduce computational cost, a continuous adjoint sensitivity analysis is used to calculate the gradients of an objective function with respect to design variables in each design cycle. The developed shape optimization tool is validated for some design problems. It is shown that this tool can greatly reduce the computation time in aerodynamic shape design to maximize or minimize the objective function. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-1113 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1192675X | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0063996000 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: JAXA-RR-07-049 |