Japan Aerospace Exploration Agency Civil Transport Team, Aviation Program Group
Japan Aerospace Exploration Agency Civil Transport Team, Aviation Program Group
Japan Aerospace Exploration Agency Aeroengine Technology Center, Institute of Aerospace Technology
Japan Aerospace Exploration Agency Civil Transport Team, Aviation Program Group
出版者
宇宙航空研究開発機構
出版者(英)
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)
雑誌名
宇宙航空研究開発機構研究開発報告
雑誌名(英)
JAXA Research and Development Report
巻
JAXA-RR-07-019
発行年
2008-02-29
抄録
本稿では、線形オイラー方程式(LEE: Linearized Euler Equation)やラージエディシミュレーション(LES: Large Eddy Simulation)の計算結果を入力とし、遠方場予測をするキルヒホッフ法の離散化によって生じる数値誤差を把握することを目的とする。離散化に伴う数値誤差の生じる部位は4つあり、キルヒホッフ面の大きさ、格子密度、時系列データの時間間隔などを変化させながら、これらの要素より生じる数値誤差がどのように変化するか、さらにはそれぞれの離散化誤差が要求する誤差内に収まるかどうかを検証する。これらの値を把握することによって、LEEやLESで出力すべきデータ(時間・空間)に対する指針を得られる。また開発したキルヒホッフコードの適用事例について簡単に紹介する。
抄録(英)
The aim of this work is to understand the numerical errors resulting from discretization of Kirchhoff method which predicts noise in the far field. This Kirchhoff code uses calculation results from the Linearized Euler Equations (LEE) or the Large Eddy Simulation (LES) as input data. By changing the size of Kirchhoff surface, grid density and time interval between time-series data, etc., we will validate how the discretization errors, which are caused by four elements in the code, change. Also, we will check whether the errors will enter within our requirements. To understand these values pro-vides guidelines for temporal and spatial data to be output from LEE or LES calculation. In addition, some examples of practical studies using the developed Kirchhoff code are briefly introduced.