WEKO3
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ブレード翼端形状がヘリコプタの高速衝撃騒音に及ぼす影響
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https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/2401bd2e293d-eefe-4fca-a55e-50cb1d62bb22
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
47411000.pdf (4.6 MB)
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ブレード翼端形状がヘリコプタの高速衝撃騒音に及ぼす影響 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高速衝撃騒音 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | CFD | |||||
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キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | high-speed impulsive noise | |||||
キーワード | ||||||
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主題Scheme | Other | |||||
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キーワード | ||||||
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主題 | hovering | |||||
キーワード | ||||||
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主題 | Euler equation of motion | |||||
キーワード | ||||||
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主題 | computational grid | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | blade-tip shape | |||||
キーワード | ||||||
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主題Scheme | Other | |||||
主題 | aspect ratio | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Effect of blade-tip shape on high-speed impulsive noise of helicopter rotors | |||||
著者 |
青山, 剛史
× 青山, 剛史× 齊藤, 茂× Aoyama, Takashi× Saito, Shigeru |
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著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 | ||||||
著者所属 | ||||||
宇宙航空研究開発機構 総合技術研究本部 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space Technology and Aeronautics | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space Technology and Aeronautics | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 宇宙航空研究開発機構 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) | |||||
書誌情報 |
宇宙航空研究開発機構研究開発報告 en : JAXA Research and Development Report 巻 JAXA-RR-03-019, 発行日 2004-03-25 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ヘリコプタが高速前進飛行する際、前進側のブレード上に発生する衝撃波に起因して、高速衝撃騒音(HIS Noise: High-Speed Impulsive Noise)と呼ばれる音が放出される。以前から行ってきた研究の結果から、ブレード翼端の設計パラメータの内、特に平面形と翼厚を工夫することが、ブレード上の衝撃波を低減するのに有効であることが示されたので、本報告では、これらの設計パラメータがホバリング時の高速衝撃騒音に及ぼす影響をCFDによって解析した。結果として、高速衝撃騒音の強さを決める要因が、1)ブレード上の衝撃波の強さ、2)衝撃波のスパン方向分布、3)ブレード最先端付近での超音速領域の広さ、の3つであることを見出した。また、その知見を生かして騒音低減効果の大きな新型形状を考案した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The effect of blade-tip shape on high-speed impulsive (HSI) noise of helicopter rotors is numerically investigated using a Euler CFD code. Near-field acoustic pressure at 1.1 rotor radii is used for the evaluation of noise intensity, because it is found that the near-field acoustic pressure is in good correlation with the far-field HSI noise calculated by a method combining the CFD code with an acoustic code based on an extended Kirchhoff's formulation. Calculations are performed to analyze the effects of blade thickness and planform on the intensity of HSI noise under a non-lifting hover condition. As a result, the following three factors: 1) strength of shock wave on blade surface, 2) location of shock wave, and 3) area of supersonic region in the vicinity of blade tip, are found to be dominant for the intensity of HSI noise. Newly devised tip shapes that effectively reduce HSI noise are also proposed, based on this result. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-1113 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1192675X | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0047411000 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: JAXA-RR-03-019 |