Fujitsu Limited
Japan Aerospace Exploration Agency Institute of Space and Astronautical Science
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出版者
宇宙航空研究開発機構宇宙科学研究本部
出版者(英)
Institute of Space and Astronautical Science, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA/ISAS)
雑誌名
第17回アストロダイナミクスシンポジウム講演後刷り集 2007
雑誌名(英)
Proceedings of 17th Workshop on JAXA Astrodynamics and Flight Mechanics
ページ
1 - 5
発行年
2008-03
抄録
「はやぶさ(MUSES-C: Asteroid Sample-return Spacecraft)」は、2005年12月に小惑星を離脱した直後に発生した燃料流出のトラブルにより、地球帰還の予定を2010年6月に変更して航行中である。使用可能なホイールは既に1台のみとなっているため、「はやぶさ」は姿勢制御のために、IES(Ion Engine System)を連続運転して姿勢制御をするか、セーフホールドを維持することが必要である。したがって往路で行ったような軌道決定のために電気推進を一時停止する「3パスコースティング」の手法は姿勢喪失の危険を伴うことになる。本報告では、地球帰還フェーズにおける「はやぶさ」の軌道決定について、小惑星離脱から2007年のIES運用終了までの結果について述べる。
抄録(英)
Hayabusa (MUSES-C: Asteroid Sample-return Spacecraft) lost its all chemical fuels, and two of three momentum wheels do not work anymore. Under this severe condition, Hayabusa is cruising using its ion engine to get back to the earth in June, 2010. In order to control spacecraft's attitude under only one momentum wheel, Hayabusa has to operate ion engine controlling thrust directions with gimbals continuously, or keep low spin safe-hold. Therefore, it became difficult to make a short ballistic flight for orbit determination among ion engine operations. On the other hand, continuous stable ion engine operation causes less modeling error on ion engine acceleration. In this report, orbit determination after the departure from the target asteroid is described focusing on two point of view; orbit prediction under long term ion engine operation, and orbit determination under low spin safe hold mode.