WEKO3
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移動重合格子法による様々な翼端形状を持つブレードまわりの数値解析
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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nalsp0044013.pdf (2.8 MB)
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Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 移動重合格子法による様々な翼端形状を持つブレードまわりの数値解析 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 移動重合格子法 | |||||
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主題 | tapered tip | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
主題 | unhedral tip | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||
資源タイプ | conference paper | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Numerical analysis around rotor blade with several tip shapes by moving overlapped grid method | |||||
著者 |
山口, 歩
× 山口, 歩× 齊藤, 茂× 青山, 剛史× 越智, 章生× Yamaguchi, Ayumu× Saito, Shigeru× Aoyama, Takashi× Ochi, Akio |
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著者所属 | ||||||
東海大学 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 | ||||||
著者所属 | ||||||
コミュタヘリコプタ先進技術研究所 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Tokai University | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
National Aerospace Laboratory | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
National Aerospace Laboratory | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Advanced Technology Institute of Commuter Helicopter | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所特別資料 en : Special Publication of National Aerospace Laboratory 巻 44, p. 89-94, 発行日 1999-12 |
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会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本 | |||||
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 移動重合格子法を用いたオイラーCFD(数値流体力学)コードを使って、翼端渦の生成における数種の翼端形状の効果が研究された。このコードは、適切に翼端渦を捉えることができることを確認できた。テーパ型の翼端が固定翼から生成される翼端渦に与える効果を理解するためのある計算を行った。テーパ比が大きくなると、渦の強さは弱く、コア半径は大きくなり、翼端渦の軌道は、テーパ型翼端の形状により上方に移動する。我々の手法は、前進飛行時のヘリコプタブレードから生成される翼端渦への下反角のついた翼端の効果を調べるのに適用できる。下反角のついた翼端は、テーパ型翼端により渦度が弱くなり、渦の軌道を下方に移動することが示された。BVI(ブレード翼単渦干渉)騒音の予測に対してはFW-H(Ffowcs-Williams and Hawkings)方程式を基にした空力音響計算コードを用いて行った。テーパ型翼端は、ロータ円盤下方にカーペット等騒音線の前進方向側の音圧レベルの極大点でのBVI騒音を低減させた。下反角を付けた翼端の場合は前進方向、後退方向の両方にある音圧レベルの極大点からの騒音を低減させ、その位置は下方に移動した。下反角を付けた翼端形状はBVI騒音低減に対し効果的であることが判った。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The effects of several tip shapes on the generation of tip vortex are investigated by using a Euler CFD (Computational Fluid Dynamics) code based on moving-overlapped-grid method. It is checked that this code has a capability of capturing tip vortices reasonably. Some calculations are performed to understand the effect of tapered tip shape on the tip vortex generated from a fixed wing. It is shown that the tapered tip shape with larger taper ratio causes larger core diameter and weaker vorticity magnitude and that the trajectory of the tip vortex is shifted upward by the tapered tip shapes. This method is also applied to investigate the effect of a tapered and an unhedral tip shape on the tip vortex generated from a helicopter blade in a forward flight condition. It is indicated that the vorticity magnitude is made weak by the tapered tip and vortex trajectory is shifted downward by the unhedral tip. The predictions of BVI (Blade Vortex Interaction) noise are conducted in this case by using an aeroacoustic code based on the FW-H (Ffowcs-Williams and Hawkings) formulation. The tapered tip reduces the BVI intensity at the advancing side hotspot on a carpet noise contour below the rotor disk. In the case of the unhedral tip, both of the BVI intensities at the advancing side and the retreating side hotspots are reduced and locations of the hotspots move downstream. It is concluded that the unhedral tip shape is effective for the reduction of BVI noise. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0289-260X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10097345 | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0001961013 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: NAL SP-44 |