WEKO3
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超音速流中への水素の噴き出しと混合に関する研究
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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nalsp0019029.pdf (445.2 kB)
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Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 超音速流中への水素の噴き出しと混合に関する研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スクラムジェットエンジン | |||||
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主題 | computational fluid dynamics analysis | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
主題 | Navier Stokes equation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||
資源タイプ | conference paper | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Study on mixing and injection of hydrogen into a supersonic flow | |||||
著者 |
横田, 和彦
× 横田, 和彦× 梶, 昭次郎× Yokota, Kazuhiko× Kaji, Shojiro |
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著者所属 | ||||||
東京大学 大学院 | ||||||
著者所属 | ||||||
東京大学 工学部 航空学科 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
University of Tokyo Graduate School | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
University of Tokyo Department of Aeronautics, Faculty of Engineering | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所特別資料: 第10回航空機計算空気力学シンポジウム論文集 en : Special Publication of National Aerospace Laboratory: Proceedings of the NAL symposium on aircraft computational aerodynamics 巻 19, p. 157-162, 発行日 1992-12 |
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会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 航空宇宙技術研究所 10-12 Jun. 1992 東京 日本 | |||||
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | National Aerospace Laboratory 10-12 Jun. 1992 Tokyo Japan | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 自由流中での水素の混合に関する噴射方法の効果を調べるため、陽的な対称TVD(全変動減少型)スキームにより2次元完全ナビエ・ストークス方程式を解いて数値シミュレーションを行った。噴射方法として、単独噴射、タンデム噴射および平行噴射を調べた。噴射された水素の流量はいずれの場合も一定である。噴射方法の評価は、計算領域の下流端における混合効率と流量平均全圧損失との相関により行った。始めに、単独噴射において噴射方向を変えてみた。結果は、噴射角を前に傾けるほど水素は自由流中に深く浸透する。次にタンデム噴射の場合では、2つの噴射孔の間の距離または流量比を変えてみた。結果は、上流側の噴射が主流を遮るために下流側噴射によるバレル衝撃波が大きくなり混合において支配的となる。最後に平行噴射の場合は、噴射位置の壁面からの距離を変えた。結果は、自由流に対して直角な方向の運動量をもたないにも拘わらず、水素は自由流と混合する。このことは、噴射された水素の直角方向運動量が、2次元の流れでは混合にほとんど影響しないことを示す。混合効率と流量平均全圧損失との間の相関は、平行噴射の場合の効率が他の場合のそれの2倍になる。理由は水素が上側と下側の2つの向きに混合することによる。また、直角方向運動量は混合効率にほとんど影響しないことが示された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The effects of the injection methods on mixing of hydrogen in the free stream are investigated. The numerical simulations are performed by solving the full two-dimensional Navier-Stokes equations using the explicit symmetric TVD (Total Variation Diminishing) scheme. As for the injection methods, single injection, tandem injection, and parallel injection are examined. The injected hydrogen mass flow is constant in all cases. Injection methods are evaluated by the correlation between the mixing efficiency and the mass flow averaged total pressure loss at the outlet boundary of the computational region. First, the injection angle is varied in case of single injection. The results show that the more forward the injection angle is leaned, the more deeply hydrogen penetrates into the free stream. Second case is tandem injection, and the distance between or mass flow ratio of two injections is varied. The results show that the upstream injection blocks the main stream, so the barrel shock of the downstream injection becomes larger and dominant in mixing in tandem injection. Last is parallel injection, and the distance from the wall to the injection is varied. The results show that parallel injected hydrogen can be mixed in the free stream in spite that it has no momentum perpendicular to the free stream. The correlations between the mixing efficiency and the total pressure loss in all cases show that the mixing efficiency in the parallel injection is two times as much as in other methods of injection. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0289-260X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10097345 | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0004168029 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: NAL SP-19 |