WEKO3
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風洞実験による高層ビル周辺の風の測定:消火ヘリコプタの安全基準に関する基礎実験
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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naltm00685.pdf (2.4 MB)
|
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 風洞実験による高層ビル周辺の風の測定:消火ヘリコプタの安全基準に関する基礎実験 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 風洞試験 | |||||
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主題 | building wind | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||
資源タイプ | technical report | |||||
その他のタイトル(英) | ||||||
その他のタイトル | Wind tunnel test of the turbulent wind around a high-rise building: Basic experiment to establish the safety criteria of a fire helicopter | |||||
著者 |
奥野, 善則
× 奥野, 善則× 赤松, 重樹× 齊藤, 茂× 原田, 正志× Okuno, Yoshinori× Akamatsu, Shigeki× Saito, Shigeru× Harada, Masashi |
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著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 飛行実験部 | ||||||
著者所属 | ||||||
東京大学 大学院 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 飛行実験部 | ||||||
著者所属 | ||||||
航空宇宙技術研究所 飛行実験部 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
National Aerospace Laboratory Flight Research Division | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
University of Tokyo Graduate School | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
National Aerospace Laboratory Flight Research Division | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
National Aerospace Laboratory Flight Research Division | ||||||
出版者 | ||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所資料 en : Technical Memorandum of National Aerospace Laboratory 巻 685, p. 1-15, 発行日 1995-08 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 航技研では東京消防庁との共同により、消火ヘリコプタの安全性に関する研究を進めており、今回その一環として、風洞実験を行って高層ビル周辺の風の乱れを測定した。現在構想中の消火ヘリコプタは、ビルの近傍でホバリングしながら機内に積載した消火水をノズルから加圧放水することによって高層ビル火災を消火する能力を有するもので、このような試みは世界的にもほとんど例がない。消火ヘリコプタの実現に際する問題点のひとつとして、高層ビル周辺では特有の風の乱れが発生するため、飛行の安全に悪影響を及ぼす可能性が考えられる。今回の風洞実験により、ビル周辺の風の性状が明らかになり、特にビルの角付近では、風速が急激に大きく変化する突風状の乱れが発生することが指摘された。今後、消火ヘリコプタの安全基準や運航規定を確立するに際し、飛行シミュレータによる実験などを行って、このような風の乱れに体する安全性を検証する必要がある。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In the National Aerospace Laboratory, research activities have been carried out to investigate the safety of a fire helicopter in cooperation with the Tokyo Fire Department, which involve wind tunnel tests to measure the turbulent wind around a high-rise building. The fire helicopter now being planned has the capability to suppress fires in high-rise buildings by discharging pressurized water from its tank through a nozzle while hovering nearby the building, which is an approach with very little precedent in the world. One of the problems in realizing this concept is the peculiar turbulence around buildings which may adversely affect flight safety. The present wind tunnel tests clarified the characteristics of the turbulence around a high-rise building. According to the results, a large and abrupt change in wind speed occurs around the building corners. In order to establish the safety criteria of the fire helicopter, piloted simulations will be necessary to verify the safety against such turbulent wind. | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0452-2982 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00314334 | |||||
資料番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料番号: AA0000092000 | |||||
レポート番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | レポート番号: NAL TM-685 |