@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00001790, author = {寺嶋, 寛成 and 村田, 駿介 and 岩崎, 祥大 and 羽生, 宏人 and 山口, 聡一朗 and Terashima, Kansei and Murata, Shunsuke and Iwasaki, Akihiro and Habu, Hiroto and Yamaguchi, Soichiro}, month = {Feb}, note = {過塩素酸アンモニウム(AP)粒子と末端水酸基ポリブタジエン(HTPB)を主成分とするコンポジット推進薬において,そのレオロジー特性を捉えるために粒子間隙パラメータγを導入する.γの小さな変化に対して推進薬スラリーの形状保持性が大きく変化した.レオロジー特性評価装置を用いて単一粒径で作製した異なるγの値を持つ模擬推進薬の粘弾性を温度別に測定した.特徴的な粒子配置が持つγの値に相当するγ=0.5 から損失弾性率がステップ状に減少した.また,試料温度の上昇に伴い損失弾性率のステップが緩やかになった., We define the gap parameter γ, in order to understand the rheology of AP/HTPB composite propellant. A shape retainability of propellant slurry greatly changes with a slightly change in γ. The viscoelasticity of simulated propellants with different γ was measured using a rheometer at different temperatures. The loss modulus decreased stepwise from γ = 0.5. γ = 0.5 is equivalent to the value of γ of the particle arrangement that particles are in contact with each other in the simple cubic lattice. As the sample temperature rose, the step of loss modulus disappeared., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1830031007, レポート番号: JAXA-RR-18-006}, title = {AP/HTPB系コンポジット推進薬における粒子間隙に着目したレオロジー特性の評価}, year = {2019} }