@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00001876, author = {鈴木, 広一 and 二宮, 哲次郎 and Suzuki, Hirokazu and Ninomiya, Tetsujiro}, month = {Oct}, note = {本稿では,D-SEND#2 の基準軌道生成機能について述べる.基準軌道生成機能は,大きく 2つの機能から構成される.一つは,事前に設計された飛行経路を実飛行時に実現するため,この飛行経路データに基づき,必要なコマンドを出力する機能である.もう一つは,運動予測に基づく実時間経路予測法である.これは,実飛行時に遭遇する,飛行経路の設計条件とは異なる飛行環境に対処する機能である.無人機において,実時間で運動予測を行い,経路生成を飛行実証するのは世界的にも例を見ない.設計した基準軌道生成機能について,単独誤差解析とモンテカルロ・シミュレーションによる評価を行った.単独誤差解析では全ケース計測成功,モンテカルロ・シミュレーションでは 98.1%の計測成功率となった.供試体は無推力かつ速度調整に必要な制御デバイスを十分に持たないため,CD 誤差と定常風誤差に対して,耐性が低いことが明らかとなった., This paper describes a reference trajectory generating function of the D-SEND#2 vehicle. The function is composed of two parts. The first one is to output appropriate commands based on the flight trajectory data which was designed beforehand to realize it on the actual flight in real-time. The second part is a real-time trajectory prediction method, and it compensates for the differences between the actual flight conditions and the design conditions. The designed function was evaluated using single error analysis and Monte-Carlo simulation (MCS). All cases in single error analysis succeeded, and the result of MCS was the success rate at 98.1%. It was found that the function has only a little tolerance for the uncertainty of steady wind and the model error of drag coefficient because the vehicle has no engine or devices for velocity control., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1630024000, レポート番号: JAXA-RR-16-003}, title = {D-SEND#2の基準軌道生成機能について}, year = {2016} }