@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002103, author = {津田, 宏果 and 飯島, 朋子 and 野田, 文夫 and Tsuda, Hiroka and Iijima, Tomoko and Noda, Fumio}, month = {Jul}, note = {ヒューマンエラーに対抗する有効手段として、航空機乗員に対してCRM訓練が実施されている。訓練の妥当性を検証し、訓練内容を改善していくためには訓練による効果を継続・調査することが必要である。一方、航空機乗員においてどのようなCRMスキルが発揮され、また欠如されているかを把握することも、安全な運航を達成するために重要である。JAXAではCRMスキルを実践的なものとして定着化させるため、CRMを実践するための乗員の行動指標(指標として明確に示される具体的な行動)を開発してきたが、本研究ではこの行動指標を用いて、乗員のCRMスキル行動を計測する手法を提案・開発した。開発した計測手法は数回の改良を重ね、最後に模擬LOFTを通して評価を行った。, Crew Resource Management (CRM) training is currently considered as one of the most effective methods for avoiding human errors or minimizing their effects. Measurement the level of flight crews' CRM Skills is necessary in order to evaluate objectively which Skills have been adequately learned by crews or which Skills are lacking. The Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) has developed CRM Skills Behavioral Markers, and has also developed CRM Skills Measurement Methods that can identify the level of crew CRM Skills by which human errors and threats are managed. A series of simulated-LOFT (line oriented flight simulation training) were conducted to examine the applicability of the method., 形態: カラー図版あり, 資料番号: AA0064375000, レポート番号: JAXA-RR-09-001}, title = {行動指標を用いたCRMスキル計測手法の開発}, year = {2009} }