@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002104, author = {小林, 弘明 and 田口, 秀之 and 澤井, 秀次郎 and 藤田, 和央 and 小島, 孝之 and 岡井, 敬一 and 本郷, 素行 and 正木, 大作 and 石塚, 只夫 and 原田, 賢哉 and 丸, 祐介 and 二村, 尚夫 and 柳, 良二 and Kobayashi, Hiroaki and Taguchi, Hideyuki and Sawai, Shujiro and Fujita, Kazuhisa and Kojima, Takayuki and Okai, Keiichi and Hongo, Motoyuki and Masaki, Daisaku and Ishizuka, Tadao and Harada, Kenya and Maru, Yusuke and Futamura, Hisao and Yanagi, Ryoji}, month = {Mar}, note = {JAXAでは,マッハ5クラスの極超音速機へ搭載するための極超音速ターボジェットエンジンの開発研究を進めている.このエンジンの特徴は,液体水素燃料の冷熱を利用して圧縮機入口の空気を冷却する空気予冷却サイクルを採用している点にあり,これによって従来のターボジェットエンジンでは動作不可能な極超音速飛行が可能になる.現在,推力100kgf級のサブスケールエンジンを製作し,飛行実験機搭載形態での地上燃焼試験を実施している.本稿では,極超音速ターボジェットエンジンの飛行実験用に開発した搭載型エンジン制御装置の設計と,地上実験による性能確認結果を示す., The pre-cooled turbojet engine is one of the most promising candidates for the propulsion system of hypersonic transport. A notable feature of this engine is to use an air pre-cooling device using liquid hydrogen fuel as a coolant in order to protect the turbo-machinery from aerodynamic heating under hypersonic flight conditions. JAXA's recent model of the pre-cooled turbojet engine called "S-Engine" has 0.225 by 0.225 meters square cross section, a total length of 2.67 m, and a mass of 134 kg. It produces a thrust of 122 kgf by firing liquid hydrogen fuel in afterburner, its compressor rotational speed is 80,000 rpm and its compressor pressure ratio is six. This engine is developed for the flight test at Mach 2 condition integrated with a balloon-launched missile-like vehicle. This paper describes pre-flight verification test results of the engine control system including liquid hydrogen supplying system., 形態: カラー図版あり, 資料番号: AA0064349000, レポート番号: JAXA-RR-08-012}, title = {飛行実験用極超音速ターボジェットエンジン制御装置の開発}, year = {2009} }