@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002105, author = {有薗, 仁 and 町田, 茂 and 菊池, 孝男 and 齊藤, 健一 and 玉山, 雅人 and 中道, 二郎 and Arizono, Hitoshi and Machida, Shigeru and Kikuchi, Takao and Saitoh, Kenichi and Tamayama, Masato and Nakamichi, Jiro}, month = {Mar}, note = {超音速機のフラッタ特性は,特に遷音速域において非常に重要である.本研究では,JAXAで進められた超音速ジェット実験機形態の弾性模型(1次形状モデル,2.5次形状モデル)を用いてJAXA遷音速フラッタ風洞においてフラッタ風洞試験を実施した.1次形状モデルを用いた風洞試験では,翼端に錘を用いる模型損傷回避策により,模型を損傷することなく発散的なフラッタポイントを7点得ることができ,また,発散的なフラッタバウンダリより低い動圧において,マッハ数に依存してリミットサイクル振動が発生する領域を確認した.2.5次形状モデルを用いた風洞試験では,迎角およびエンジンナセルフロースルーの流量がリミットサイクル振動発生領域に与える影響について調べ,エンジンナセルインテーク部まわりの流れ場により,リミットサイクル振動が発生する領域が変化することを確認した.本風洞試験により得られたフラッタ特性は,開発が進められている非線形空力弾性解析ツールの検証データとしても用いられる., Transonic flutter wind tunnel tests with a fleible scaled model of the Jet-powered Supersonic Experimental Airplane were conducted at Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA). Typical dip shape boundary of transonic flutter was obtained and limit cycle oscillation was also revealed below the flutter boundary. Also, the effects of the angle of attacks and the intake flow on the limit cycle osciilation behavior were investigated. The test results would be used for estabilishing and verifying analysis tools to evaluate transonic aeroelasticity. In this paper, the summary of the flutter tests is reported., 形態: カラー図版あり, 資料番号: AA0064348000, レポート番号: JAXA-RR-08-011}, title = {超音速弾性模型を用いた遷音速フラッタ風洞試験}, year = {2009} }