@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002122, author = {鵜野, 将年 and 嶋田, 貴信 and 小川, 啓太 and 野口, 大輔 and 有山, 裕介 and 福澤, 直也 and 内藤, 均 and 曽根, 理嗣 and 齋藤, 芳隆 and Uno, Masatoshi and Shimada, Takanobu and Ogawa, Keita and Noguchi, Daisuke and Ariyama, Yusuke and Fukuzawa, Naoya and Naito, Hitoshi and Sone, Yoshitsugu and Saito, Yoshitaka}, month = {Feb}, note = {水素と酸素の電気化学反応を利用したエネルギー変換デバイスである固体高分子形燃料電池は大電力量を必要とするミッションにおいて従来の二次電池よりも小型軽量化が図れる電源システムであるため,多方面において注目を集めている。著者らはこれまでに外部からの加湿を行うことなく電解質膜を適切な湿潤状態に維持することが可能であり,且つ低圧環境下においても安定して動作できる100W級の燃料電池システムを開発し,スーパープレッシャー気球搭載を目指して成層圏環境を模擬した動作試験を行ってきた。これらの成果を踏まえ,本燃料電池システムを大気球に搭載し,実証フライトを実施することにより実環境下における特性評価を行ったので報告する。, Proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs), which generate electrical energy as long as they are supplied with fuels and oxidants, have been receiving significant attentions so that they offer higher specific energy densities than existing battery technologies in high-energy applications. We had been developing a 100 W-class fuel cell system that keeps electrolyte membrane well-hydrated without external humidification and can operate stably even under low pressure condition. The system aiming for super-pressure balloons had been tested emulating stratospheric conditions. Based on the previous works, the demonstration flight using the large balloon equipping the fuel cell system was launched to verify its performance in a practical high-altitude environment., 形態: カラー図版あり, 資料番号: AA0064301007, レポート番号: JAXA-RR-08-001}, title = {スーパープレッシャー気球搭載用燃料電池の実証フライト}, year = {2009} }