@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002164, author = {佐藤, 裕 and 宇都宮, 登雄 and 高戸谷, 健 and 薄, 一平 and Sato, Yutaka and Utsunomiya, Takao and Takatoya, Takeshi and Susuki, Ippei}, month = {Feb}, note = {重量の軽減が厳しく求められる航空機の構造材料として、比強度と比剛性に優れた複合材の適用率がますます増加している。それに伴って、複合材と金属の接合部も増加してきており、このような複合材/金属の接合部の健全性の確保をいかに行うかが重要な課題となっている。このような背景のもと、著者らは、先に複合材/金属せん断機械継手の力学挙動モニタリング手法として、ファスナボルト内部のひずみを用いる方法を提案した。本研究では、光ファイバセンサを埋め込んだボルトを実際に作製し、金属/チタン合金せん断機械継手の引張り破壊試験に使用して、この力学挙動のモニタリング方法の有効性を実験的な面からの検証する。得られた結果は、以下の通りである。(1)提案した方法は、ファスナ孔周りの荷重伝達機構などをモニタリングする方法として有効である。(2)光ファイバセンサ埋め込みボルトの出力と荷重の関係に現れる折れ曲がりによって、ボルト孔周りの複合材の初期損傷を検出することが可能である。(3)光ファイバセンサ埋め込みボルトによって検出した損傷は、複合材表面に貼付したひずみゲージの出力では検出できない初期段階のものである。, In a structural material of the aircraft, the proportion of composite materials keeps rising more and more because of their excellent properties on specific strength and rigidity. The part where a metallic material is connected to the composite material increases by such circumstances, and how a structural integrity in such a place is secured becomes an important problem. From the point of view, a principle of a method to monitor the mechanical and damage behaviors using axial strain in fastener bolt was proposed. In this paper, we actually made the fastener with an optical fiber sensor embedded in the shank of a titanium bolt, and applied it to the composite/titanium mechanical shear joint specimens to prove the function of it through the tensile tests. The results are summarized as follows; (1) proposed monitoring method is well available to monitor the load transfer mode around the fastener hole, (2) we can detect the damage by the change of inclination in the relationship between load and axial strain measured by the fastener bolt, and (3) it was shown that the early stage of damage of composites around the fastener hole can be detected by using the fastener bolt., 資料番号: AA0063798000, レポート番号: JAXA-RR-07-010}, title = {複合材せん断機械継手の力学挙動および初期損傷モニタリング}, year = {2008} }