@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002175, author = {鈴木, 広一 and 苅田, 丈士 and 甲斐, 高志 and 小林, 弘明 and 高嵜, 浩一 and 廣谷, 智成 and 倉谷, 尚志 and Suzuki, Hirokazu and Kanda, Takeshi and Kai, Takashi and Kobayashi, Hiroaki and Takasaki, Koichi and Hirotani, Tomonari and Kuratani, Naoshi}, month = {Jan}, note = {宇宙航空研究開発機構では、将来の宇宙輸送システムコンセプトの絞り込み、開発すべき技術課題の抽出、および現状技術の改善目標を設定するため、概念設計ツール(Systems Evaluation and Analysis Tool: SEAT)を開発中である。本報告書では、まずSEAT開発の目的、開発シナリオをまとめ、開発した雛形ツールについて報告する。ついで、代表的なエンジンの評価を行うため、雛形ルールを用いて5種類の宇宙輸送システムの概念設計を行った。本報告書では、液体ロケットエンジン、Turbine-Based Combined Cycle(TBCC)エンジン、およびRocket-Based Combined Cycle(RBCC)エンジンを対象とした。概念設計は、全備重量が最小となるように行った。その結果、母機、軌道機共にロケットエンジンを使用する2段式宇宙往還機のコンセプトが、最も軽量となる結果が得られた、本システムはエンジン搭載性についても問題がなく、最も現実的なシステムである。TBCCエンジンやRBCCエンジンといった空気吸い込み式のエンジンを使用する場合には、必要なエンジン基数が多くなり、その搭載性に問題があるという結果が得られた。, The Japan Space Exploration Agency (JAXA) is developing a concept design tool called SEAT (Systems Evaluation and Analysis Tool) to assist in evaluating candidate space transportation system concepts and selecting promising concepts for further development. This paper describes the SEAT development objectives, development strategy, and present status. The concept design of five systems that use the rocket, the Turbine-Based Combined Cycle (TBCC), and the Rocket-Based Combined Cycle (RBCC) engine are also performed using the SEAT. The concept design is performed to minimize the gross take-off weight. The lightest system concept is the Two-Stage-To-Orbit (TSTO) using rocket propulsion for both stages in this design., 資料番号: AA0063606000, レポート番号: JAXA-RR-07-006}, title = {将来宇宙輸送システムの概念設計ツールの開発について}, year = {2008} }