@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002182, author = {大貫, 武 and 町田, 茂 and 吉田, 憲司 and 岡, 範全 and Kwak, Dong-Youn and 高戸谷, 健 and 多田, 章 and 本田, 雅久 and 水野, 拓哉 and 川村, 恭明 and Onuki, Takeshi and Machida, Shigeru and Yoshida, Kenji and Oka, Noriaki and Kwak, Dong-Youn and Takatoya, Takeshi and Tada, Akira and Honda, Masahisa and Mizuno, Takuya and Kawamura, Yasuaki}, month = {Mar}, note = {宇宙航空研究開発機構・航空プログラムグループが研究を進めている超音速機技術の飛行実証として、2005年10月に南オーストラリア州ウーメラ実験場において小型超音速実験機(NEXST-1: National EXperimental Supersonic Transport-1)の第2回飛行実験を実施した。小型超音速実験機プロジェクトの主要な目的は、次世代SST(SuperSonic Transport)開発を睨んだ最適空力設計技術の開発とその飛行実験による実証である。2002年7月に実施した第1回飛行実験の失敗を受け、改修設計・製造および各種地上試験を行った上、第2回飛行実験に臨んだ。本報告書では、第1回飛行実験以降の小型超音速実験機システムの改修設計・開発および改修設計の妥当性検証内容を概説すると共に、第2回飛行実験の結果について飛行実証項目を中心に報告する。, The flight trial of the unmanned experimental airplane was conducted by Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) in order to substantiate supersonic drag reduction technology with a CFD (Computational Fluid Dynamics)-based optimum aerodynamic design procedure and to establish the experimental system with the non-powered and unmanned supersonic experimental airplane (NEXST-1: National EXperimental Supersonic Transport-1). The airplane configuration was designed using the inverse method giving the preferable pressure distribution to minimize the aerodynamic drag force at Mach Number two. On October 10, 2005, the second trial of the NEXST-1 was conducted in Woomera test range of South Australia. Every system had accomplished each work successfully and the NEXST-1 including a data recorder was recovered safely. This report shows the modification of the experimental airplane system after the first trial and the results of the second trial., 資料番号: AA0063991000, レポート番号: JAXA-RR-06-049}, title = {小型超音速実験機(ロケット実験機; NEXST-1)第2回飛行実験}, year = {2007} }