@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002225, author = {宇宙航空研究開発機構定点滞空飛行試験実験隊 and Low Altitude Stationary Flight Test Team, Japan Aerospace Exploration Agency}, month = {Mar}, note = {成層圏プラットフォーム飛行船の鍵となる技術を実証すると共に、各種ミッション試験を実施すべく、定点滞空試験機の飛行試験を実施した。定点滞空試験機は、全長68mの無人飛行船であり、遠隔操縦または自律で飛行する。試験機は合計8フライト飛行、最後の3フライトでは、自律による定点滞空飛行を実施、約900mと2kmの高度に於いて地球観測ミッションに成功、4kmおよび4km近傍の高度に於いて通信放送ミッションに成功した。本稿では、定点滞空試験機の開発および定点滞空飛行試験について:(1)プロジェクトの概要;(2)系統ごとの試験システムの構成および関連する開発試験、追跡管制系との噛み合わせ試験;(3)飛行試験計画から実施に至る、飛行試験実施作業;(4)第1段階から第3段階の各飛行の概要および系統毎の結果を含む飛行試験結果、について報告する。ハイテク膜材製の試験機船体構造は、試験期間中健全であり、安全な運用に供し得ることが確認された。熱浮力制御は、実飛行状態で海面から4kmの高度まで有効であった。定点滞空精度は設計要求内であり、飛行誘導制御則が妥当であることが確認された。以上、目的は総て達成され、定点滞空飛行試験は成功裡に終了した。, A series of flight tests was conducted with the SPF-2 low-altitude stationary flight test vehicle to demonstrate and prove key technologies for Stratospheric PlatForm (SPF) airships while conducting experiments for various missions. The SPF-2 is a 68.4 m long unmanned non-rigid airship that can fly autonomously or be controlled from its ground station through a communication link. Starting with vertical takeoff/landing flights (tethered and non-tethered) over the ground handling area, the flight test vehicle made a total of eight flights. In the last three tests, autonomous geostationary flights were made, including the successful gathering of earth environment and traffic observations at altitudes of approximately 900 m and 2 km, and telecommunications and broadcasting missions at and near 4 km. This report on SPF-2 flight tests begins with an overview of the project, followed by descriptions of: (1) the systems that constitute the vehicle; (2) various tests conducted in the course of SPF-2 development including system integration with the tracking and command system; (3) tasks undertaken from planning to testing stages; (4) flight test results in each technical field. The structure of the hull envelope, made of high-technology thin membrane materials, remained sound throughout the testing program, confirming its operational reliability and safety. Buoyancy control and thermal management were effective in real flight from sea level to 4 km altitude, and it was confirmed that the control and guidance laws were adequate. In summary, the development of the SPF-2 was successful, with the objectives fully achieved., 資料番号: AA0063454000, レポート番号: JAXA-RR-06-010}, title = {定点滞空飛行試験成果報告書:試験システム及び飛行試験結果}, year = {2007} }