@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002230, author = {岩瀬, 識 and 才木, 一寿 and Iwase, Shiki and Saiki, Kazuhisa}, month = {Mar}, note = {クラスターファン・エンジンは個人用小型機への搭載を念頭に考案した小型ターボファン・エンジンであり、従来のターボファン・エンジンと比較してメンテナンス性の大幅な向上、高い配置自由度、低コスト化、そして高い安全性を目指している。クラスターファン・エンジンはこれらの特徴を達成するため、エンジン空力要素に従来のエンジンとは異なる方式を採用しており、これまでの蓄積された実験データに基づいて設計することが困難である。そこで、本研究では空力要素の設計に、並列大型計算機を利用したNS数値計算を利用し設計の妥当性を繰り返し検証することで、圧縮機の設計を実施した。本稿ではその数値計算を利用した設計過程について報告する。, The 'Cluster Fan Engine' was designed for personal aircrafts and VTOL aircrafts, having many merits including reliability of operation, flexibility of mounting, maintainability, extremely low development costs and initial costs, and wide variety of potential applications. Because new concepts were applied to aerodynamic components of the engine to reduce number of parts for itself, it is difficult to design the component based on the existing experimental data. Therefore, numerical simulations are conducted to validate the design process for the aerodynamic components. This report describes the design process of the mixed flow compressor based on the results of the numerical simulations., 資料番号: AA0063161000, レポート番号: JAXA-RR-06-005}, title = {数値計算を用いたクラスターファン・エンジン用斜流型圧縮機の設計}, year = {2007} }