@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002238, author = {飯島, 秀俊 and 渡辺, 光則 and 神田, 宏 and 佐藤, 衛 and 永井, 伸治 and 鈴木, 教雄 and Iijima, Hidetoshi and Watanabe, Mitsunori and Kanda, Hiroshi and Sato, Mamoru and Nagai, Shinji and Suzuki, Norio}, month = {Mar}, note = {吹出式超音速風洞で問題となる起動/停止荷重の低減を図るために、JAXA1m×1m超音速風洞において集合胴総圧、模型ロール角、翼面積をパラメータとして起動/停止荷重を定量的に調べた。また、模型周りの流れの様子を把握するために、高速度ビデオカメラを用いて風洞起動時のシュリーレン画像を取得すると共に、その時の模型表面の圧力変化を測定した。その結果、模型に加わる垂直力については、模型翼面を2次元ノズル対称面に対して90度にとると、マッハ数3.0以上では30%以上の起動/停止荷重が低減されることを確認した。また、マッハ数を増加させると上下非対称の斜め始動衝撃波を生じ、模型の上下方向に大きな圧力差および荷重を引き起こすことがわかった。, Starting/stopping loads have occasionally caused problems in blow down supersonic wind tunnels. In this study these loads were investigated quantitatively in the JAXA 1 m x 1 m supersonic wind tunnel by varying the parameters of total pressure, roll angle, and the model wing size. To comprehend flow fields around the models in the tunnel, high speed schlieren images were obtained from wind tunnel startup, and surface pressure histories of the models were recorded. It was confirmed that the normal force of starting/stopping loads was reduced more than 30 percent at Mach 3.0 and higher if the model wing plane was set at 90 degrees to the nozzle plane of symmetry. As the Mach number increased, asymmetric oblique starting shock waves caused larger pressure differences between upper and lower surfaces of the models., 資料番号: AA0063217000, レポート番号: JAXA-RR-05-048}, title = {超音速風洞における起動/停止荷重に及ぼす影響パラメータの検討}, year = {2006} }