@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002264, author = {加藤, 裕之 and 橋本, 拓郎 and 渡辺, 重哉 and Kato, Hiroyuki and Hashimoto, Takuro and Watanabe, Shigeya}, month = {Mar}, note = {現在、宇宙航空研究開発機構風洞技術開発センターでは風洞試験計測技術としてステレオPIV(Particle Image Velocimetry)システムの整備を進めている。ステレオPIVシステムは2次元PIVと異なり、カメラをシート光に対して垂直に配置することができないため、模型表面でのレーザー光の反射の影響を十分に考慮する必要がある。この反射の影響により模型近傍の速度情報をほとんど失ってしまうケースも少なくない。従来から、この対策として黒色塗料や蛍光塗料による表面処理が用いられているが、限られた経験に基づき塗料や塗装方法を選択していることが多いように見受けられる。そこで、各種の表面処理方法の優劣を実験により定量的に確かめ、最適な表面処理方法選定のための基礎データを取得したので、その結果を報告する。, This paper compares techniques for reducing model surface halation in stereoscopic PIV (Particle Image Velocimetry) measurement. The reflection intensities of several samples having different surface finishes including black paint and fluorescent paint of different thicknesses were compared. Test results show that surfaces painted with gloss-black or fluorescent (Rhodamine 6G) paint have the lowest reflection among the samples tested and have a significant effect on reducing halation under quasi-mirror reflection conditions. Furthermore, diffuse reflection for a surface painted matt-black has a lower reflection intensity under quasi-mirror conditions. It is expected that combining these surface finishes according to each test model geometry and camera position will result in more efficient reduction of halation., 資料番号: AA0063452000, レポート番号: JAXA-RR-05-027}, title = {ステレオPIV計測における模型表面ハレーション防止法}, year = {2007} }