@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002288, author = {井筒, 直樹 and 福家, 英之 and 飯嶋, 一征 and 松坂, 幸彦 and 並木, 道義 and 川崎, 朋実 and 瀬尾, 基治 and 鳥海, 道彦 and 山田, 和彦 and 斎藤, 芳隆 and Izutsu, Naoki and Fuke, Hideyuki and Iijima, Issei and Matsuzaka, Yukihiko and Namiki, Michiyoshi and Kawasaki, Tomomi and Seo, Motoharu and Toriumi, Michihiko and Yamada, Kazuhiko and Saito, Yoshitaka}, month = {Jan}, note = {近年の気球実験では、観測器の大型化・大重量化、気球の大型化、観測高度の高々度化が進んでいる。これにともない、シングルシェルによる気球では気球フィルムに発生する応力が許容値を超えるため、気球を多層膜構造にすることにより最適化を図る必要がでてきた。まず、気球の設計に関連した基準を見直し、統一的に管理できる方策を考えた。そして、この方法を気球フィルムの多層化によるキャップ付気球の設計に応用した。さらに、このような最適設計法に基づくキャップ付気球を製作し、設計強度の評価を行うための地上実験を実施し、設計手法の妥当性を確認した。, Recent balloon-borne experimental apparatus tends to be larger and heavier. It requires a larger balloon to enable a gondola to float at high altitudes. Since a balloon for heavy payloads yields a large stress on its film under low altitude condition, multi layer structures of its envelope are necessary for an optimum balloon design. Standardized parameters were derived for the optimum design and evaluation of flight performance on the basis of consideration for controllable balloon design factors. By these methods, several capped balloons were manufactured for heavy payloads and were tested for criterion certification. The results proved that the analysis and stress evaluation method are proper and the design criteria are valid., 資料番号: AA0049046001, レポート番号: JAXA-RR-05-012}, title = {多層膜構造気球の設計と試験}, year = {2006} }