@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002336, author = {冨田, 健夫 and 坂本, 博 and 高橋, 政浩 and 高橋, 守 and 佐々木, 正樹 and 植田, 修一 and 田村, 洋 and 渡邊, 泰秀 and Tomita, Takeo and Sakamoto, Hiroshi and Takahashi, Masahiro and Takahashi, Mamoru and Sasaki, Masaki and Ueda, Shuichi and Tamura, Hiroshi and Watanabe, Yasuhide}, month = {Mar}, note = {LE-7Aの開発中に発生したパルス的な強い横推力の原因究明と対処のため、旧NAL角田ではコールドフロー可視化試験、CFDおよびサブスケール燃焼試験を実施してきた。その結果、LE-7Aエンジンで発生した横推力がLE-7Aで新しく採用したノズル形状設計によって発生したRSS、およびフィルタ冷却構造部分で発生した剥離の急速な移動という2つの現象により引き起こされたことを明らかにした。さらに、各現象と横推力に影響を与えるパラメータを洗い出した。この成果は改良型のエンジン設計に反映され、パルス的な横推力を発生しないノズル設計に役立った。, Strong side-loads were observed for LE-7A engine during start-up and shut-down transient in the early development phase. To investigate causes of the side-load and to resolve the problem, co-laborative research work between NAL and NASDA has been conducted. As a result, the causes were revealed to be a separation jump and a restricted shock separation. Based on the results, the nozzle design of the LE-7A was renewed. No strong side-load as original nozzle design was observed for renewed nozzle design., 資料番号: AA0049189000, レポート番号: JAXA-RR-04-042}, title = {ノズル過大横推力の原因究明と対策}, year = {2005} }