@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002341, author = {石井, 寛一 and 五味, 広美 and 奥野, 善則 and Ishii, Hirokazu and Gomi, Hiromi and Okuno, Yoshinori}, month = {Mar}, note = {宇宙航空研究開発機構が運用する実験用ヘリコプタMuPAL-εを用いてメイン・ロータのBVI(Blade-Vortex Interaction,ブレード-渦干渉)騒音を計測するための飛行実験を実施した。メイン・ロータから発生する騒音の定常的かつ減衰の小さい明瞭なデータの取得を目的として、機首に装備されたノーズブームにマイクロフォンを取り付けた。メイン・ロータ騒音は飛行条件によって大きく変化するため、対気速度、昇降率、バンク角をパラメータとして飛行条件を設定し、水平・上昇・降下・旋回飛行を実施した。その結果、特に対気速度70kt、降下率600、300fpmの降下飛行において、強いBVI騒音が明瞭に計測された。また旋回中にはより強いBVI騒音が観測されており、騒音モデルの検証および低騒音飛行方式の開発に資するデータが取得できた。, A series of flight tests for noise measurement was conducted by Japan Aerospace Exploration Agency using its research helicopter MuPAL-epsilon. An onboard microphone was installed at the tip of the nose boom to obtain precise BVI (Blade-Vortex Interaction) noise data from the main rotor. Since the characteristics of helicopter noise vary according to the flight conditions, a range of level, climbing, descending and turning flights were flown at parametrically configured airspeeds, vertical speeds, and bank angles. Strong BVI noise was measured during descending flight at an airspeed of 70 knots and descent rates of 600 and 300 feet per minute. Stronger BVI noise was also measured during turning descent. A very clear waveform of the helicopter noise was obtained that will help with verifying an analytical noise model and developing noise abatement flight procedures., 資料番号: AA0049478000, レポート番号: JAXA-RR-04-037}, title = {機外搭載マイクによるヘリコプタBVI騒音計測飛行実験}, year = {2005} }