@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002342, author = {石井, 寛一 and 五味, 広美 and 奥野, 善則 and Ishii, Hirokazu and Gomi, Hiromi and Okuno, Yoshinori}, month = {Mar}, note = {宇宙航空研究開発機構が所有する実験用ヘリコプタMuPAL-εを用いて地上騒音計測のための飛行実験を実施した。本実験では低騒音飛行経路の設計において必要となる騒音モデルの開発および検証に資するデータの取得を目的として地上騒音を計測した。速度、降下角、ロータ回転数,操舵入力などの飛行条件をパラメータとし、水平・上昇・降下・旋回飛行およびホバリングなどを実施した。得られたデータから騒音レベルあるいは音圧スペクトルを求め、飛行条件による比較を行った。また時々刻々変化する機体とマイクの距離から、伝播の影響を取り除くことによって、機体から一定距離における騒音レベル方向と騒音レベルの関係を求め、ヘリコプタ騒音の音源としての特性を推定した。, A series of flight experiments was conducted using the MuPAL-epsilon research helicopter and making ground-level noise measurements. The objective of the experiments was to obtain acoustic data that will contribute to the development and verification of models of helicopter noise. Level, descending, climbing and steady turning flights were flown at various airspeeds, descent angles and main rotor speeds. Tone-corrected perceived noise levels and effective perceived noise levels are calculated and presented in this paper. A sample calculation is performed to estimate the characteristics of helicopter noise at a constant distance, i.e. the attenuation of noise due to distance is eliminated and the noise level is calculated as a function of direction., 資料番号: AA0049186000, レポート番号: JAXA-RR-04-036}, title = {実験用ヘリコプタMuPAL-εによる地上騒音計測飛行実験}, year = {2005} }