@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002390, author = {塚本, 太郎 and 鈴木, 広一 and 二宮, 哲次郎 and Tsukamoto, Taro and Suzuki, Hirokazu and Ninomiya, Tetsujiro}, month = {Oct}, note = {高速飛行実証フェーズ2は宇宙往還機の遷音速領域での空力特性を取得するための飛行実験である。本実験においては、実験機は高層気球によって高度20から30kmに打ち上げられ、分離されて加速し、遷音速での滑空飛行を実現する。有用な空力データを取得するために誘導制御系に対しては実験機のマッハ数を一定に保ちつつ迎角を準静的に変化させることが要求される。また、データ取得後は、選択された回収目標点に適切な終端条件で到達するように実験機を誘導しなければならない。ここでは、このような要求を満足するための誘導制御系の設計について記述する。, The High-Speed Flight Demonstration Phase 2 is a flight experiment program to investigate the transonic aerodynamic characteristics of the HOPE-X winged re-entry vehicle. A vehicle based on a scaled HOPE-X configuration is lifted by stratospheric balloon to an altitude of 20 to 30-km, from where it will be released into free-fall and accelerate to transonic speeds. To acquire useful aerodynamic data, the guidance and control system must maintain the vehicle's Mach number at a constant value while varying its angle of attack quasi-statically. After data acquisition, the vehicle must be guided to a selected recovery point and attain suitable recovery parameters. In this paper, the design of a guidance and control law to achieve these requirements is described., 資料番号: AA0048058000, レポート番号: JAXA-RR-04-006}, title = {高速飛行実証機フェーズ2の誘導制御則設計}, year = {2004} }