@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002396, author = {石川, 和敏 and 佐藤, 昌之 and 岡田, 典秋 and 村岡, 浩治 and 増位, 和也 and Ishikawa, Kazutoshi and Sato, Masayuki and Okada, Noriaki and Muraoka, Koji and Masui, Kazuya}, month = {Mar}, note = {独立行政法人航空宇宙技術研究所(NAL、National Aerospace Laboratory of Japan)は、母機の機械式操縦系に実験用FBW(Fly-By-Wire電気式操縦)系を追加した実験用航空機MuPAL-αを開発した。新しい制御則の飛行実証がMuPAL-αの目的のひとつであるため、MuPAL-αは搭載制御則を自由に変更できなくてはならない。MuPAL-αの飛行安全のために、FBW制御システムで飛行中に、運用制限を越えないようFBW計算機が監視している。本資料では、この運用制限の設計とシミュレーションおよび飛行実験結果について記述する。, The National Aerospace Laboratory of Japan has developed MuPAL-alpha with an experimental fly-by-wire control system added to the original mechanical control system. As one purpose of the MuPAL-alpha is to prove new flight control laws in actual flights, researchers need to be able to change its on-board control laws as required. To ensure the flight safety of MuPAL-alpha, the computer checks the flight operational limits during the flight using its fly-by-wire control system. This paper describes the operational limits and test results., 資料番号: AA0047416000, レポート番号: JAXA-RR-03-024}, title = {MuPAL-αのFBW運用範囲の設計}, year = {2004} }