@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002397, author = {櫻中, 登 and 泉川, 宗男 and 三谷, 徹 and 富岡, 定毅 and 小林, 完 and 平岩, 徹夫 and 渡邊, 修一 and Sakuranaka, Noboru and Izumikawa, Muneo and Mitani, Toru and Tomioka, Sadatake and Kobayashi, Kan and Hiraiwa, Tetsuo and Watanabe, Shuichi}, month = {Mar}, note = {宇宙推進技術共同センターのラムジェットエンジン試験設備では、これまでマッハ(以下Mと略す)4、M6、M8条件のスクラムジェットエンジン試験を実施している。これまでの実験では、燃料流量を増加し、燃焼圧力が上がるに伴い、燃焼による昇圧域が境界層剥離を誘起し、エンジン不始動を起こした。そこでエンジン不始動を生じやすいM4とM6試験用に境界層抽気装置を製作し、抽気によるエンジン性能改善を試みた。エンジン試験の結果、M4ではエンジン内空気量の3%に相当する200g/sの抽気と2段燃焼法により、始動域と推力を従来の3倍に向上できた。またM6試験ではエンジン空気量の0.6%(30g/s)の抽気で始動範囲を当量比1まで改善、推力を倍増できた。ここでは、抽気装置とその空気冷却器の設計法、その流量や冷却特性についてまとめた。また抽気により得られたエンジン性能改善について報告し、より高いマッハ数域における抽気装置について検討する。最後に抽気装置用多孔板の設計に必要な超音速流における抽気孔の流量係数について述べる。, Airframe-integrated scramjet engines swallow the boundary layer developed on the airframe of spaceplanes. Therefore scramjet engines must be tested under conditions of boundary layer ingestion in ground testing. The ingestion promotes engine stall (or engine unstart) in combustion tests. In order to prevent boundary layer separation in the inlets and extend the engine operating range, boundary layer bleeding was examined in Mach 4 and Mach 6 engines in the RJTF. Bleeding of air inflow in the engine of about three percent extended the operation range of the equivalence ratio from 0.3 to 0.8 and doubled the net thrust. Details of designs of the bleeding device and the bleed air cooler are described and the characteristics observed in the engine tests are reviewed. Improvements in engine performance and the design of the Mach 6 bleeding device are discussed., 資料番号: AA0047415000, レポート番号: JAXA-RR-03-023}, title = {抽気装置とそのスクラムジェット性能改善効果}, year = {2004} }