@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002408, author = {熊澤, 寿 and 青木, 隆平 and 薄, 一平 and Kumazawa, Hisashi and Aoki, Takahira and Susuki, Ippei}, month = {Mar}, note = {発展型使い捨てロケットや再使用型ロケットなどの性能向上において、複合材料製推進剤タンクによる軽量化が不可欠である。極低温推進剤の低温環境における内圧や構造荷重、製造時の微小欠陥などが原因となりマトリックスクラックが発生した場合、マトリックスクラックにより引起される推進剤漏洩が非常に問題となる。本研究では、CFRP(carbon fiber reinforced plastic)複合材料が損傷した場合の漏洩特性についての解析および実験を実施した。内部に損傷のあるクロスプライ積層板の漏洩解析を、クラックの開口に基づき定式化を行った。また、平板十字型試験片を用いた2軸荷重下におけるヘリウムガス漏洩試験を常温にて実施し、CFRP積層板が損傷した場合の漏洩特性を測定した。漏洩解析による数値計算結果は実験結果とよく一致し、本研究で定式化したクラックの開口に基づく漏洩解析の有効性が示せた。漏洩特性の数値解析結果から、損傷の増大、温度の低下、負荷によるマトリックスクラックの開口が漏洩を増大させることが明らかとなった。, It is important to evaluate gas leakage through composite laminates due to the existence of matrix cracks for the purposes of a substantial weight reduction in reusable rockets by the application of CFRP (carbon fiber reinforced plastic) composite to propellant tanks. In this study, the leak properties through CFRP cross-ply laminates under biaxial loadings were investigated. Leak analysis for damaged CFRP laminates has been developed based on the opening displacements of matrix cracks acting as leakage paths. The leak rate through the damaged laminates under biaxial loading was measured in an experiment using cruciform specimens at room temperature. Calculations of the leak rate based on the leak analysis coincided well with experimental results, showing the leak rate to be closely dependent on crack openings in the laminates. Numerical results indicate that an increase in propellant leakage can be caused by the enlargement of crack opening displacements due to mechanical and thermal loads, increase of crack density and decrease of temperature., ISSNの誤記: 1349-1148, Incorrect ISSN: 1349-1148, 資料番号: AA0047404000, レポート番号: JAXA-RR-03-012E}, title = {Analysis and experiment on gas leakage through CFRP cross-ply laminates under biaxial loadings}, year = {2004} }