@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002481, author = {吉村, 彰記 and 平野, 義鎭 and 西沢, 啓 and Yoshimura, Akinori and Hirano, Yoshiyasu and Nishizawa, Akira}, month = {Mar}, note = {本報告は、宇宙航空研究開発機構、航空本部航空技術実証研究開発室にて実施されている、研究事業「航空機用電動推進システム技術の飛行実証」(FEATHER)に際し、実証試験機のエネルギ源となるバッテリを搭載するポッドフレームが所定の強度を有していることを確認するために実施した、強度試験について報告する。本試験ではポッドフレーム供試体 3 点に対して試験を実施した。ポッドフレーム供試体#1 に対しては実荷重試験・制限荷重試験・終局荷重試験を垂直方向・水平方向の荷重のそれぞれに対して実施した。 一方、実フライト品であるポッドフレーム供試体#2、#3 に対してはポッドフレーム#1との同等性を確認するため、垂直方向・水平方向の実荷重試験のみを実施した。各試験の結果、ポッドフレーム供試体#1は垂直方向・水平方向の制限荷重において有害な塑性変形を生じないことが確認できた。また、ポッドフレー ム供試体#1は垂直方向・水平方向の終局荷重において3 秒間以上破壊せず、終局荷重に対して十分な強度余裕を有することがわかった。ポッドフレーム#2、#3 は垂直方向、水平方向ともにポッドフレーム#1 と同等性が確認された。, This research memorandum reports the method and results of the structural test for the battery pod frame used in the electric-motor-driven glider. The electrical propulsion system used in the glider was developed in IAT, JAXA, and it is being demonstrated by flight tests. The flight test program is called FEATHER (Flight Demonstration of Electric Aircraft Technology for Harmonized Ecological Revolution). For the structural tests, we prepared three specimens (#1-#3). Actual load to be expected in service, design limit load, and ultimate load were applied to specimen #1 in both vertical and horizontal directions. For specimens #2 and #3, only actual load was applied in order to check the equivalency to specimen #1. Test results of specimen #1 demonstrated that plastic deformation did not occur in specimen #1 at design limit load, and that fracture did not occur in specimen #1 at ultimate load for a period of three seconds. Therefore it was demonstrated that the pod frame has sufficient margin of safety. Test results of specimens #2 and #3 demonstrated that they are equivalent to specimen #1., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1530009000, レポート番号: JAXA-RM-14-006}, title = {電動モータグライダシステムのバッテリーポッド強度試験}, year = {2015} }