@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002528, author = {中, 右介 and 牧野, 好和 and 進藤, 重美 and 川上, 浩樹 and Naka, Yusuke and Makino, Yoshikazu and Shindo, Shigemi and Kawakami, Hiroki}, month = {Jan}, note = {低ソニックブーム設計技術の実証と空中ソニックブーム計測技術の獲得を目的とする低ソニックブーム設計概念実証(D-SEND)プロジェクトにおいて,JAXA が開発した空中ソニックブーム計測システム(ABBA システム)を含むソニックブーム計測システム(BMS)の確認,及びD-SEND#2 飛行試験におけるダイブ飛行による低ブーム設計概念実証の可能性確認のため,実機を用いた飛行試験(通称ABBA Test #2)を実施した.前回(2010年9月)に実施した飛行試験では,係留気球の破損によりABBA システムによる空中計測ができなかったため,今回再試験を実施し,空中ソニックブーム計測によるダイブ飛行での低ブーム設計概念実証の可能性を確認した.また,今回は地上50mから1000m の間の6箇所の異なる高度に設置したマイクロフォンでの計測により,ソニックブームの伝播,ソニックブーム波形に与える大気乱流や地面反射の影響を検討する上で貴重なソニックブームデータが取得できた., Flight test using an actual supersonic aircraft was conducted as a part of JAXA"s low-sonic-boom concept demonstration project (D-SEND Project) in order to check JAXA"s Boom Measurement System (BMS) including the Airborne Blimp Boom Acquisition (ABBA) system and to verify the possibility of demonstrating low-sonic-boom concepts by dive maneuver of the D-SEND#2 airplane. Since the ABBA system was not available in the previous flight test in September 2010 due to a blimp trouble, the same set of flights was conducted again to make sure the possibility of low-sonic-boom concept demonstration by dive maneuver with the ABBA system. In this flight test, many sonic-boom data were obtained with 7 microphones installed at 6 altitudes between 50 and 1000 m above the ground, as well as on-ground and indoor sonic boom data. These measured data will be valuable for considering the sonic-boom propagation, the atmospheric turbulence effects and the ground reflection effects on the sonic-boom signatures., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA0065512000, レポート番号: JAXA-RM-12-004}, title = {空中ソニックブーム計測システム確認飛行試験 その2: 第2報}, year = {2013} }