@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002551, author = {中, 右介 and 牧野, 好和 and 進藤, 重美 and 川上, 浩樹 and 原田, 賢哉 and Naka, Yusuke and Makino, Yoshikazu and Shindo, Shigemi and Kawakami, Hiroki and Harada, Kenya}, month = {Oct}, note = {低ソニックブーム設計概念の実証と空中ソニックブーム計測技術の獲得を目的とする低ソニックブーム設計概念実証(D-SEND)プロジェクトにおいて,JAXA が開発した空中ソニックブーム計測システム(ABBA システム)を含むソニックブーム計測システム(BMS)の確認,及びD-SEND#2 飛行試験におけるダイブ飛行による低ブーム設計概念実証の可能性確認のため,実機を用いた飛行試験(通称ABBA Test #2)を実施した.係留気球の破損によりABBAシステムによる空中計測はできなかったが,地上ソニックブーム計測を通してダイブ飛行による低ブーム設計概念実証の可能性を確認するとともに,地上において正確にソニックブーム波形を計測する手法を確立した.また,ダイブ飛行特有の現象であるソニックブームのフォーカシング現象が観測され,フォーカスブーム推算技術の検証データが得られた., Flight test using an actual supersonic aircraft was conducted as a part of JAXA's low-sonic-boom concept demonstration project (D-SEND Project) in order to check JAXA's Boom Measurement System (BMS) including the Airborne Blimp Boom Acquisition (ABBA) system and to verify the possibility of demonstrating low-sonic-boom concepts by dive maneuver of the D-SEND#2 airplane. Although the ABBA system was not available during the flight test due to blimp trouble, an accurate sonic-boom measurement method on the ground was investigated from the measured data and the possibility of low-sonic-boom concept demonstration by dive maneuver was confirmed by the ground boom measurement. Sonic-boom focusing caused by the dive maneuver was observed in the measured sonic-boom pressure signatures and the data can be used as validation data for prediction tools of focus booms., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA0065095000, レポート番号: JAXA-RM-11-004}, title = {空中ソニックブーム計測システム確認飛行試験 その2: 第1報}, year = {2011} }