@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002552, author = {内田, 英樹 and 清水, 隆三 and 神谷, 友裕 and 小松, 敬治 and 安田, 進 and 宇都宮, 真 and 山脇, 敏彦 and 水谷, 忠均 and Uchida, Hideki and Shimizu, Ryuzo and Kamiya, Tomohiro and Komatsu, Keiji and Yasuda, Susumu and Utsunomiya, Shin and Yamawaki, Toshihiko and Mizutani, Tadahito}, month = {Jul}, note = {本報告書では、衛星の擾乱試験の手法を研究するために開発したテストベッドについて述べる。テストベッドの構造は典型的な衛星バスのロードパスを模擬するように設計されている。テストベッドにはいくつかの擾乱源を設置することが可能で、軌道上の状態を模擬するためにテストベッドを支持する境界条件も選択することが可能である。これにより実験的なアプローチとしての試験法の検証が可能となった。一方で、解析的なアプローチの可能性を研究するためにNX.Nastranを用いて有限要素モデルを作成した。このパラメータはテストベッドの全体構造だけでなく部品レベルでも実施したモーダルサーベイの結果を用いてアップデートした。最終的には、中間周波数帯まで固有振動数の値の誤差が5%以内の精度を有する有限要素モデルが作成できた。, This report describes a testbed developed to study micro-vibration testing methods of spacecraft. A structure of the testbed was design so that its load path simulated a typical bus structure. Several disturbance sources can be lccated on the testbed, and boundary conditon to support the testbed can be chosen to simulate behavior in orbit. Then, several testing methods can be attempted as an experimental approach. On the other hand, the Finite Element Model by NX. Nastran software was developed to investigate possibility of an analytical approach. Parameters of the Finite Element Model were updated based on the results of modal survey performed on not only assembling level but also parts level. Finally, each natural frequency of the Finite Element Model was within an error of 5% up to middle range of frequency., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA0064984000, レポート番号: JAXA-RM-11-003}, title = {擾乱試験用衛星構体テストベッド}, year = {2011} }