@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002612, author = {藤原, 勉 and 江口, 邦久 and Fujihara, Tsutomu and Eguchi, Kunihisa}, month = {Feb}, note = {太陽エネルギーで運用される無人の成層圏プラットフォーム(SPF: Stratospheric PlatForm)飛行船の研究開発計画が1998年4月から宇宙航空研究開発機構(JAXA)で実施されている。SPF飛行船は電気通信サービスと科学的な地球観測のための新しい基盤構築に重要な役割を持っている。太陽電池(SC: Solar Cell)と再生型燃料電池(RFC: Regenerative Fuel Cells)の結合電源技術は、将来のSPF実現の研究開発の途上で解決されなければならない鍵となる技術的な問題の1つと見られる。太陽エネルギーを用いたSPF電源技術実証のための目標は、SPFフィージビリティ・スタディの後に地上研究を通して求められた。そして1kW出力RFCの地上試験モデルを作り、より詳細なデータを提供するために評価された。さらに、1kW搭載型RFCモデルモデルが設計、製作され、その後評価試験が行われた。本報告は、これまでのJAXAのRFC研究と今後の研究課題についてまとめたものである。, The R&D program of unmanned solar-powered Stratospheric PlatForm (SPF) airship has been conducted in Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) since April 1998. The SPF airship has an important role on provision of a new infrastructure for telecommunication services and scientific earth observations. For the airship development, a combined power technology of Solar Cells (SC) and Regenerative Fuel Cells (RFC) is viewed as one of key technical issues which will have to be solved on an R&D road to the SPF realization in future. The design targets for solar power technology demonstration have been definitely specified through ground-based research tasks after the SPF feasibility study, and a ground test model of 1 kW output RFC was evaluated to provide more detailed data in closed-flow RFC operations. Additionally, the onboard type RFC model of 1 kW was designed and fabricated for performance tests. This RFC model was tested, and the performance was evaluated to see the characteristics of the onboard type operation. Summarized herein are technical achievements from the RFC research in JAXA, and our future works are also described., 資料番号: AA0063939000, レポート番号: JAXA-RM-07-014}, title = {成層圏プラットフォーム飛行船用再生型燃料電池の研究開発: 1kW級再生型燃料電池モデルの地上評価試験}, year = {2008} }