@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002634, author = {滝沢, 実 and 村上, 義隆 and 内田, 忠夫 and 石塚, 只夫 and 柳, 良二 and 大貫, 武 and 堀之内, 茂 and 平子, 敬一 and 坂田, 公夫 and Takizawa, Minoru and Murakami, Yoshitaka and Uchida, Tadao and Ishizuka, Tadao and Yanagi, Ryoji and Onuki, Takeshi and Horinouchi, Shigeru and Hirako, Keiichi and Sakata, Kimio}, month = {Mar}, note = {次世代超音速機に用いるための計算空気力学による革新的空力設計技術を開発するために、無推力小型超音速実験機の研究開発が1997年9月以来、宇宙航空研究開発機構(JAXA)において行われてきた。本実験機は固体ロケットブースターにより打上げられる。本報告では、第1回飛行実験に使用された、実験機を打上げるための固体ロケットブースターの誘導制御系設計と地上試験が記述される。ロケット誘導制御系はオートパイロット計算機と慣性航法センサから構成される。そして本誘導制御系の構成機器の特徴や性能、システム解析結果および機能・性能を検証するための地上試験結果が明らかにされる。また第1回飛行実験に使用された小型超音速実験機の誘導制御系設計と地上試験が記述される。実験機誘導制御系は全電気系FBW(Fly-By-Wire)概念に基づいて、FCC(Flight Control Computer:飛行制御計算機)、IMU(Inertial Measurement Unit:慣性航法装置)、ADS(Air Data System:エアーデータシステム)および垂直加速度センサー(Nzセンサー)から構成される。そして実験機誘導制御系構成機器の特徴や性能、システム解析結果および機能・性能を検証するための地上試験結果が明らかにされる。, A research and development project will be carried out using Computational Fluid Dynamics (CFD) to develop advanced aerodynamic design technologies for the next generation supersonic transports. A supersonic flight experiment has been underway at JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) since September 1997 using a scaled non-powered supersonic experimental airplane launched by a solid rocket booster. This report describes the design and ground testing of the guidance and control system for a solid rocket booster using to launch the experimental airplane. The guidance and control system consists of an Autopilot Computer (AP) and Inertial Navigation Equipment (INE). Features and performance of the system components, results of system analysis and ground testing to approve the functionality and overall performance of the rocket booster's guidance and control system are presented. Similarly this report describes the design and ground testing of the guidance and control system for the experimental airplane using to first flight trial. The guidance and control system consists of a Flight Control Computer (FCC), Inertial Measurement Unit (IMU), Air Data System (ADS) and G sensor (Accelerometer) based on an all-electric fly-by-wire concept. Features and performance of the system components, results of system analysis and ground testing to approve the functionality and overall performance of the guidance and control system for the experimental airplane are presented., 資料番号: AA0063319000, レポート番号: JAXA-RM-06-007}, title = {小型超音速ロケット実験機の誘導制御系設計と地上試験:第1回飛行実験に向けて}, year = {2007} }