@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002641, author = {渡利, 實 and 津田, 尚一 and Watari, Minoru and Tsuda, Shoichi}, month = {Mar}, note = {3つの極超音速風洞:0.5m極超音速風洞(HWT1)、1.27m極超音速風洞(HWT2)、および0.44m極超音速衝撃風洞(HST)の気流特性を統一的に評価するためHB-2標準模型試験を各風洞で実施中である。今回、HSTにおけるHB-2標準模型6分力試験をデュアルホィール型模型支持装置のもと実施した。計測データ中に含まれる振動成分を分離して空気力を抽出するデータ処理法として振動同定除去法を適用し、その有効性を確認した。デュアルホィール型模型支持装置の支持バーが気流特性に与える影響が相当大きいことが分かり、支持バーにウエッジ型カバーを取付けることにより改善した。得られた実験結果は、垂直力、ピッチングモーメントについてはHWT2におけるHB-2標準模型試験結果とよく一致した。しかしながら、軸力については迎角に対する非対称性などの問題点があることが判明した。この原因を明らかにするため、デュアルホイール型模型支持装置環境での気流特性を確認し、模型支持系の気流への影響を検討した後、再度HB-2標準模型試験することを考えている。, Comprehensive HB-2 standard model tests are underway in JAXA's hypersonic wind tunnels. An HB-2 force/moment test was conducted in the JAXA 0.44 m Hypersonic Shock Tunnel (HST) with a dual-wheel model support system. Vibration acceleration contaminated in the force/moment measurements was cleaned up with an oscillation identification technique. The longitudinal characteristics were different from those obtained at the 1.27 m Hypersonic Wind Tunnel (HWT2). The sting bar of the model support system seemed to be the problem. A significant improvement was observed when a wedge-type cover was attached to the bar. However, unsymmetrical features still remain in the axial force. Detailed flow investigation of the dual-wheel model support system and a retrial of the HB-2 standard model test are planned., 資料番号: AA0049797000, レポート番号: JAXA-RM-05-012}, title = {衝撃風洞デュアルホィール型模型支持装置によるHB-2標準模型試験}, year = {2006} }