@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002652, author = {小野, 文衛 and 早坂, 理 and 齋藤, 俊仁 and 植田, 修一 and Ono, Fumiei and Hayasaka, Osamu and Saito, Toshihito and Ueda, Shuichi}, month = {Sep}, note = {宇宙航空研究開発機構の角田宇宙センター(JAXA-KSC)に設置されているラムジェットエンジン試験設備(RJTF)では、これまでに300回以上のスクラムジェットエンジン試験が実施されてきた。このうち、LH2冷却エンジン試験については、安全上および試験手順上、解決すべき問題がいくつか発生し、その対策を講じたため、これまでに実施された試験回数は13回と比較的に少ない。特に、LH2冷却式エンジン試験を実施する際に、大量に発生するLH2気化ガスを安全に処理することが重要な課題となった。このため、新しい概念による気化ガス処理装置を製作して設置し、併せて、LH2供給装置の不具合部分の改修および試験手順の見直しなどを行った。これらの対策によって、LH2冷却エンジン試験を安全に実施することが可能になった。本報では、これらの問題を解決するために行った対策について述べると共に、LH2冷却エンジン試験の安全な遂行とトラブルの未然防止に寄与することを期待して、これまでの経験を反映させたRJTF-LH2供給装置の取扱いおよび試験手順についても触れた。, At least 300 scramjet engine firing tests have been conducted at the ramjet engine test facility (RJTF) of the Kakuda Space Center of Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA-KSC). However, because problems arose with on safety and the testing procedures, remedial measures were needed prior to the testing of the liquid hydrogen (LH2) cooled scramjet engine. Therefore, only 13 tests of the LH2-cooled scramjet engine have so far been conducted. Of particular concern is the safe handling of the large amount of gaseous hydrogen produced by the evaporation of LH2 in these tests. Reviewing the testing procedure, improving the poorly performing part of the LH2 supply apparatus, and redesigning the evaporated gas processor cleared up these problems, and safe testing of the LH2-cooled scramjet engine became possible. In this report, improvements of the LH2 supply system, handling of the LH2 supply system and the incidental equipments, and testing procedure of the LH2-cooled scramjet engine were described., 資料番号: AA0049048000, レポート番号: JAXA-RM-05-001}, title = {ラムジェットエンジン試験設備の液化水素供給装置について}, year = {2005} }