@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002746, author = {廣谷, 智成 and 川戸, 博史 and Hirotani, Tomonari and Kawato, Hiroshi}, month = {Oct}, note = {簡易な空力特性推算ツール開発整備の一環として、抵抗係数の推算精度を向上させる手法を組み込んだ、既存推算ツールPANAIR(亜・超音速パネル法)による解析結果を、風洞試験結果およびCFD解析結果を用いて評価した。この評価は、リフティングボディ型再突入機形状を用いて、縦3分力(CL, CD, Cm)について、マッハ数M=0.5および0.9、迎角α=-7.5〜20.0の条件で行った。評価の結果、PANAIRは胴体後端にエレボンを伴わない、ベース面が平面形のリフティングボディ型再突入機形状については、衝撃波を伴わず高迎角による剥離を伴わない場合には、概念設計に十分適用可能であることが分かった。また、PANAIRではリフティングボディ型再突入機形状の、エレボンの有無による効果を含めた空力特性の推算は困難であり、エレボンを伴ったリフティングボディ型再突入機形状の解析を行う場合には、エレボンの有無による効果を別に算出して加算するなどの対策が必要であることが分かった。, As a part of developing high-speed aerodynamic analysis tools, data relevant to a lifting-body type reentry vehicle have been used to evaluate calculations made by the panel method (PANAIR), which was modified to predict the coefficient of drag. Some of the relevant data came from calculations using computational fluid dynamics and some from wind tunnel tests. The evaluation determined the coefficients of lift, drag and pitching moment over the range from Mach 0.5 to 0.9 and at angles of attack from -7.5 deg to 20.0 deg. The evaluation found that this method should be applied to the prediction of aerodynamic characteristics of a vehicle having a plane base without elevons on its base, in subsonic flight and at low angles of attack without flow separation. This method could not predict the effect of elevons of the vehicle, so where this is required, other methods should be combined with this method., 資料番号: AA0047775000, レポート番号: JAXA-RM-04-005}, title = {リフティングボディ型再突入機形状を用いたパネル法(PANAIR)解析精度評価(縦3分力)}, year = {2004} }