@misc{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002837, author = {岡本, 博之 and 山元, 透 and Okamoto, Hiroyuki and Yamamoto, Toru}, month = {Mar}, note = {第8回スペースデブリワークショップ (2018年12月3-5日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC)), 調布市, 東京, The 8th Space Debris Workshop (December 3-5, 2018. Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC)), Chofu, Tokyo, Japan, JAXA では低軌道の混雑軌道に存在するロケット上段等の大型デブリを除去するデブリ除去システムを検討している。比較的TRL の高い技術を組み合わせた除去方法として、デブリに剛結合して電気推進により軌道降下させ、大気密度が高くなってきた高度から大気抵抗を積極的に利用し、軌道降下に必要な推薬量を削減したシステムを検討している。本講演では電気推進を使用した宇宙機システムのトレードオフを実施した結果を報告する。電気推進機はその必要電力が大きいほど、推力は大きく、また寿命も長くなる性質がある。宇宙機システムにとっては必要電力が小さく、適当な推力をある期間発揮できるのが望ましいため、デブリ除去のミッション期間に最適な性能の電気推進機が存在する。, JAXA is studying the active debris removal systems to reduce the relatively large debris, i.e. large upper stage, in the crowded region of LEO. The authors are studying the system consists of the relatively high TRL technologies, and the electric propulsion is considered as a main device for the orbital decay with rigid fixation at the debris. To reduce the required propellant mass, the atmospheric drag is positively utilized where the air density becomes high as the altitude decays. The present study shows the result of some system trade-offs with consideration of the electric propulsion and the air drag. The electric propulsion has the characteristics that produces higher thrust and longer life as the required input power is bigger. However, it is preferable from the spacecraft system cost and mass viewpoint that EP has smaller power consumption and the appropriate life. Therefore, the optimum electric propulsion sizes are found from the debris removal mission duration., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1830034033, レポート番号: JAXA-SP-18-011}, title = {Concept study of a debris removal spacecraft}, year = {2019} }