@misc{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002841, author = {佐々木, 貴広 and 中島, 悠 and 山元, 透 and Sasaki, Takahiro and Nakajima, Yu and Yamamoto, Toru}, month = {Mar}, note = {第8回スペースデブリワークショップ (2018年12月3-5日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC)), 調布市, 東京, The 8th Space Debris Workshop (December 3-5, 2018. Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC)), Chofu, Tokyo, Japan, 近年, デブリの自然増加が懸念されることから, 積極的デブリ除去ミッションが注目を集めている. 宇宙航空研究開発機構 (JAXA)でも大型デブリの除去に関する検討がなされており、デブリ除去衛星がデブリへ安全に接近するための軌道の検討が行われている. そこで本発表では, 1km から100m までのデブリ近傍における衛星の接近軌道について, V-bar 上をホップしながら接近するV-bar Hopping とV-bar を中心に螺旋状に接近するSpiral Approach といった2つの接近手法について相対軌道運動表現を用いた理論および数値シミュレーションの結果を示す. そして, これら2つの手法について, 燃料消費量, センサ要求, 姿勢制御のしやすさ, センサやアクチュエータが故障した際のミッションアボートなどといった観点からトレードオフ評価を行い, 比較および考察する., The problems of orbital debris tend to be more and more serious in accordance with increase of the amount of space debris. It has become a global challenge for all space-related nations. To solve such crucial problems, much attention is paid to the active debris removal (ADR) missions. In such a mission, satellites should approach to debris which are non-cooperative targets. However, it is hard for them to approach while considering trajectory safety that ensures passive abort (PA) safety even if a part of navigation sensors or control actuators is failed. This paper introduces two types of trajectories (V-bar hopping approach and spiral approach) and compares the robustness to the navigation error and the off-nominal thruster burn, the amount of fuel consumption, and trajectory safety., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1830034037, レポート番号: JAXA-SP-18-011}, title = {Tradeoff Study for Approach Trajectory of Active Debris Removal Satellites Considering Safety, Fuel Consumption, and Operation}, year = {2019} }