@misc{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002855, author = {林, 浩一 and 西田, 政弘 and 黒崎, 裕久 and 柳沢, 俊史 and Hayashi, Koichi and Nishida, Masahiro and Kurosaki, Hirohisa and Yanagisawa, Toshifumi}, month = {Mar}, note = {第8回スペースデブリワークショップ (2018年12月3-5日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC)), 調布市, 東京, The 8th Space Debris Workshop (December 3-5, 2018. Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC)), Chofu, Tokyo, Japan, 一部のデブリは自身が回転しながら地球周回軌道上に存在している. この回転運動発生原因の一つとして, 微小なデブリの超高速衝突が挙げられる. 微小デブリが超高速で衝突した場合, 微小デブリの破砕や, 被衝突デブリにクレータが形成される過程で, イジェクタの飛散が発生する. それにより被衝突デブリは, 衝突前の微小デブリが持つ運動量よりも大きな運動量を獲得することになる. 本発表では, アルミニウム合金製の振り子ターゲットに, アルミニウム合金製の球を超高速衝突させた時の, 振り子ターゲットの最大振れ角を測定することで, 被衝突デブリを模擬した振り子ターゲットが獲得する運動量の測定を行った結果を報告する., Some space debris travels around the earth while rotating. We hypothesized that the rotary motion of the space debris is caused by the collision with micro size space debris. When a projectile and a thick target collide at hypervelocity, many fragments from the thick target surface are ejected. When a projectile which simulated a micro size space debris and a thick target which simulated a space debris collide at hypervelocity, many fragments from the thick target surface are ejected. As a result, the momentum of the projectile is enhanced and moves to the target. We measured the momentum transfer in hypervelocity impact using pendulum target., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1830034051, レポート番号: JAXA-SP-18-011}, title = {Measurement of Momentum Transfer in Hypervelocity Impact between Aluminum Alloy}, year = {2019} }