@misc{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00002857, author = {清水, 隆三 and 池田, 博英 and 藤本, 圭一郎 and 足立, 寛和 and 松本, 純 and 畑井, 啓吾 and Shimizu, Ryuzo and Ikeda, Hirohide and Fujimoto, Keiichiro and Adachi, Hirokazu and Matsumoto, Jun and Hatai, Keigo}, month = {Mar}, note = {第8回スペースデブリワークショップ (2018年12月3-5日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC)), 調布市, 東京, The 8th Space Debris Workshop (December 3-5, 2018. Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC)), Chofu, Tokyo, Japan, ミッション終了後の低軌道周回衛星が自然落下して大気圏に再突入する際、チタン合金製の推進薬タンクは溶融せずに地上まで到達するため、安全上のリスクとなっている。地上の安全性向上のためには推進薬タンクが溶融するのが望ましく、JAXA では溶融させることを目指してアルミ合金製ライナの複合材推薬タンクの研究・開発を2010 年より実施してきた。当時、複合材の樹脂が再突入時の加熱で熱分解し、気流の効果で炭素繊維が飛散して露出したライナが溶融すると想定していたものである。2016 年にJAXA のデブリ対策活動を再編してデブリ低減(非デブリ化)に関する研究を立ち上げた際、この複合材推進薬タンクの溶融性について追加評価が必要と判断して検討を行ってきた。今回、試作タンクから採取した実態テストピースのアーク加熱試験結果を中心に、現在までの検討状況を報告する。, A propellant tank for spacecraft is usually made of titanium alloy, it would not demise during atmospheric re-entry of the LEO spacecraft and cause a risk to the ground. So, it is desirable that a propellant tank would demise. Since 2010, JAXA conducted research to develop an aluminum-lined, carbon composite overwrapped tank for reducing impact risk to the ground. In the early phase, it expected that the resin of CFRP would decomposed by aerodynamic heat and residual carbon fibers were blown away by the effect of airflow. However, JAXA started reevaluation of the survivability of this composite propellant tank when debris mitigation study in JAXA was reorganized at 2016. This year, we conducted arc wind tunnel tests of material samples which were cut off from the EM tank. We report test results and current reevaluation status., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1830034053, レポート番号: JAXA-SP-18-011}, title = {Evaluation Status of Re-entry Survivability of Spacecraft Composite Propellant Tank}, year = {2019} }