@article{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00031662, author = {八田, 桂三 and 小竹, 進 and 佐野, 妙子 and HATTA, Keizo and KOTAKE, Susumu and SANO, Taeko}, issue = {1_A}, journal = {東京大学宇宙航空研究所報告}, month = {Feb}, note = {前報の4サイクル機関の数式モデルに,2サイクル機関の特徴である掃排気過程を付加して,2サイクル機関の数値実験的研究を行った. すなわち,混合気状態に対応した燃焼速度をもとにした火炎伝播過程とシリンダ壁との熱交換を考慮した圧縮・燃焼・膨脹過程と,準静的完全混合による掃排気過程を数式化し,機関性能およびNO,ふきぬけによる炭化水素(HC)の排出量を数値計算により検討した.吸入新気としては正一オクタン・空気混合気を用い,燃焼ガス組成にはCO, CO_2, H, H_2, H_2O, N, N_2, NO, O, O_2, OHの11成分を考慮し,NO以外は化学平衡論的,NOに関してはN濃度準定常のZeldovich機構にによる化学反応速度論的に取り扱った. 運転条件としては,吸気圧(充填比),回転数・新気空燃比・燃焼速度を変化させてエンジン性能およびNO,ふきぬけによるHCの排出量の計算を行った., By developing the numerical model of 4 cycle engine obtained by the proceeding report, numerical-experimental study on the combustion and performance of a 2 cycle spark-ignition engine is carried out. The scavenging and exhaust processes are assumed to be of quasi-steady complete mixing. As the fuel, n-octane is burned with air to be decomposed into eleven species, CO, CO_2, H, H_2, H_2O, N, N_2, NO, O, O_2 and OH, being in chemical equilibrium except for NO formation, which is predicted by Zeldovich mechanism. Stepwise solutions of the time-and space-dependent mass and energy conservation equations together with associated gasdynamic and chemical equations yield the time histories of thermodynamic properties and chemical compositions throughout the engine cycle under various operation conditions of the boost pressure, the engine speed, the ignition timing, the air-fuel ratio, the burning velocity etc. The numerical results demonstrate major effects of these operating conditions on the cycle performance, the NO formation and the HC exhaust., 資料番号: SA0124656000}, pages = {129--165}, title = {火花点火機関の燃焼および性能に関する数値実験的研究 第2報 2サイクル機関}, volume = {12}, year = {1976} }