@article{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00031991, author = {的川, 泰宣 and 松尾, 弘毅 and MATOGAWA, Yasunori and MATSUO, Hiroki}, issue = {2}, journal = {東京大学宇宙航空研究所報告}, month = {Apr}, note = {赤道面上の出発軌道にあるペイロードを電気推進によって,同じ面上の静止衛星軌道へ遷移させるための最適遷移径路について考察を加える.最適化の評価の基準を,一定の遷移時間におけるペイロード比の最大化という点におく.用いた手法は,摂動の手法によって,一回転ごとの軌道要素の変化を処理し,それを積み重ねて行くことによって,全遷移時間中の変化を扱う.そして変分法によって最適化を行なった.計算の結果は,出発軌道として楕円をとった方が,円よりも有利であることを示しており,また円軌道から円軌道への最適な遷移は,常に円を保ちつつ行なわれることも示している., Optimization of low thrust trajectories for a synchronous satellite is studied. The payload is at first on an equatorial parking orbit and is to be transferred to an equatorial stationary orbit. The criterion of the optimization is the maximization of payload ratio in a certain transfer time. Technique used is as follows. First, small changes of orbital elements in one revolution are treated with perturbation technique. Second, large changes of them in whole transfer time are given by adding small changes. Third, optimization of trajectories is performed with the variational method. Results show that as a parking orbit an elliptic has the advantage of a circle and that optimal transfer from a circle to a circle is accomplished keeping the orbit circular., 資料番号: SA0125072000}, pages = {294--306}, title = {静止衛星打上げのための低推力飛しょう径路の最適化}, volume = {4}, year = {1968} }