@article{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00032136, author = {植村, 益次 and 井山, 向史 and 白石, 廸孝 and 野口, 廸宏 and UEMURA, Masuji and IYAMA, Hisashi and SHIRAISHI, Michiyoshi and NOGUCHI, Michihiro}, issue = {4}, journal = {東京大学宇宙航空研究所報告}, month = {Oct}, note = {宇宙航空研究所では数年来ラムダ,ミュー用FRPロケットチャンバを開発してきたが,その実用性を確認するためカッパ用円筒形FRPチャンバを開発し,K-10-8号2段目に採用し,昭和47年9月の打上げに成功した.本チャンバはガラスせんい/エポキシ樹脂の複合材料であり,ヘリカル巻きフィラメント・ワィンディング工法で作られた.直径約420 mmφ,軸長約1.8mである.チャンバ重量はノズル部を含め,従来の鋼製の97kgに較べ,約27kg 軽量化され,飛しょうの高性能化に貢献した.力学的研究としてチャンバの曲げ剛性,曲げ強度,耐圧強度,下段との接手方式と強度,空力加熱に対する耐熱性,構造動力学的特性としてダイバージエンスなど構造問題の解析・検討のほかに,曲げ剛性試験,耐圧試験,温度と振動に対する環境試験,2度の地上燃焼試験等の実験を行って性能を確認したが,飛しょうに成功するまでの420φFRPチャンバの構造開発研究の概要を報告する., In the light of the technical experience obtained on the three different kinds of fiberglass reinforced plastic (FRP) rocket chambers for Lambda and Mu rockets developed in the Institute of Space & Aeronautical Science, a cylindrical FRP chamber for Kappa rockets was developed and launched successfully in the second stage motorcase of the K-10-8 rocket in September 1972. The chamber consisted of fiberglass/epoxy composite and was fabricated by a helical filament- winding technique. It had a 420 mm diameter and was 1800 mm in length. The structural weight of the FRP chamber was approximately 70kg and a weight reduction of 27kg was obtained compared with the previous steel chamber. This fact contributed to the high flight performance. The progress of the FRP chamber development research on flexural stiffness necessary for avoiding divergence, burst strength due to internal burning pressure, heat-resistance to aerodynamic heating, joining technique with adjacent stages and so on are described in the present paper, The experimental results on structural tests and test firings on the ground are also included., 資料番号: SA0125263000}, pages = {795--831}, title = {カッパロケット用FRPロケットチャンバの開発研究}, volume = {9}, year = {1973} }