Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2015-03-26 |
タイトル |
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タイトル |
東支那海横断気球の実現性に関する気象学的考察 |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
その他のタイトル(英) |
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その他のタイトル |
Meteorological Feasibility on Trans-East-China-Sea Flights |
著者 |
山中, 大学
西村, 純
秋山, 弘光
YAMANAKA, Manabu D.
NISHIMURA, Jun
AKIYAMA, Hiromitsu
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著者所属 |
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名古屋大学大学院理学研究科の委託による宇宙科学研究所大学院 |
出版者 |
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出版者 |
宇宙科学研究所 |
出版者(英) |
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出版者 |
Institute of Space and Astronautical Science |
書誌情報 |
宇宙科学研究所報告. 特集: 大気球研究報告
巻 8,
p. 15-32,
発行日 1983-08
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
数日以上の長時間観測を実現するため日本で放球し中国で回収する東支那海横断気球(スパンは1000∿2000km)の実現性について大気力学的見地から検討してみる。日本側の15∿5mbの資料から, (i)5月または9∿10月に九州から放球する場合(期待される観測時間 : 20∿55時間), および(ii)7月に小笠原から放球する場合(期待される観測時間 : 15∿25時間), の二つが見出される。後者のように盛夏の場合は九州からでは10時間程度の短い観測時間しか期待できないが, 気球の南北端の面からは盛夏は最も良い季節と言える。以上の結果は中国側の資料からも確認できる。さらに, 各観測点の相関や成層圏天気図について調べたところ, 晩春や初秋の風速風向分散が大きい頃も気球は1日程度あるいは1000km程度の飛翔でもとの緯度線に回帰する可能性がかなり大きいと考えられる。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In order to get longer duration observations without lacking the recovery safety, the Trans-East-China-Sea balloon flights launching from Japan towards China are proposed and studied on their feasibility from a meteorological point of view. Wind data at 15-5mb over the East China Sea are analyzed to lead two feasible cases : (i) launching from Kyushu Island in May, September or October, observation durations are expected to be 20-55 hours for 1000km spans; (ii) launching from Ogasawara Islands in June, July or August, durations of 15-25 hours can be achieved for about 2000km spans. In the latter season, with launching from Kyushu, observation durations are too short as only 10 hours or so. In respect of telemetry-telecommand coverage ranges, the first case is considered to be more practical. However, in point of meridional deviation of landfall, the mid-summer case is rather reliable. These conclusions are confirmed by studies of staff members of Chinese side. Here we also add some meteorological considerations to improve the safety of successful flights. The results contain the predictability of balloon flight trajectories which leads to the fact balloons may be not so apart from the latitude line passing the launch site. |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
0285-9920 |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00354485 |
資料番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
資料番号: SA0166628000 |