@article{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00035129, author = {池田, 健 and 古田, 敏康 and 酒巻, 正守 and IKEDA, Ken and FURUTA, Toshiyasu and SAKAMAKI, Masamori}, issue = {7}, journal = {東京大学航空研究所集報}, month = {Sep}, note = {ロケットボディの外皮を空力加熱から守るために,しばしばアブレーション材料が用いられ,また,固型推薬ロケットエンジンのシリンダの内側にもこれらを用いることがある.アブレーションの一般理論は空気力学の理論および熱伝導理論の両者に亘る複雑なものであるが,われわれがここに提唱する積層箔の場合には問題をかなり簡単化することができる.それはこの場合,アブレーション材料の気化と固相における熱層の存在を無視できるからである.実験結果はここに示す簡単化した理論結果とかなり良い一致を示している., It is sometimes recommended to use the ablation materials for the outer skin of rocket body to protect the construction from the aerodynamic heating and also some ablation materials can be used as the heat insulation coating inside the cylinder wall of solid propellant rocket motors. General theory of ablation is very complicated, since it is the combination of the theories of both aerodynamics and heat conduction. However, in the case of laminated foil construction, which we propose in this papare, we can simplify considerably the problem, since the gasifying of the material and the existence of thermal layer in the solid phase of the material can be neglected. Test results by the torch burner method have shown a good agreement with the simplied theory shown in the report., 資料番号: SA4135007000}, pages = {428--432}, title = {積層箔のアブレーション特性について}, volume = {2}, year = {1961} }