@article{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00035138, author = {沢井, 善三郎 and 東口, 實 and 山下, 道夫 and SAWAI, Zenzaburo and HIGASHIGUCHI, Minoru and YAMASHITA, Michio}, issue = {8}, journal = {東京大学航空研究所集報}, month = {Dec}, note = {機上用ドプラレーダにおける空中線安定方式に関して考察し,現在までに得られた結果について報告する.同様の目的のものとしてデータ安定方式があるが,これは別の項で述べる.空中線安定系は二つの主要な部分すなわち垂直基準系とそれに追従する閉ループ追従制御系とから構成される.一般に,慣性空間においては垂直にしろ水平にしろその基準をどこに,いかにとるかということはあらゆる場合に最も基本的な問題となるであろう.しかしここではこの問題については単に概略のみを述べたに過ぎない.本文では追従制御系に重点を置き,機体の動揺すなわち,ピッチ,ロール,ヨーなどの信号によって,いかに空中線系の安定化を計るかという問題について考察した.垂直ジャイロを用いて実験装置を試作し,個々の制御要素について検討した.ここに構成した装置はサーボ増幅器をはじめ他の要素の組み合わせの面からみても完全なものとは言えず更に検討を加え改良の余地もあるであろう.ここに示したものは単に空中線安定系の一例に過ぎない., Some considerations of the antenna stabilization system in an airborne Doppler radar and its experimental results so far obtained are reported in this paper. Although the so-called data stabilization system is also used for the same purpose, it is discussed in an accompanied paper in this issue. The antenna stabilization system consists of two main parts; that is, a Vertical Reference and a Follow-up Servo Loop. How to determine a reference line (the vertical or the horizon) in an inertial space is an important problem, and it is considered briefly. In this paper, however, an emphasis is laid on discussions of the follow-up servo in the antenna control system, the input signals of which are a pitching, a rolling and a yawing signal referred to an aircraft attitude. Such a servo system is also built by using a vertical gyro as a reference, for examing the overall performance and characteristics of control elements such as magnetic amplifiers, balancing of pitch and roll frames, etc.., 資料番号: SA4135019000}, pages = {573--584}, title = {空中線安定方式}, volume = {2}, year = {1961} }