@article{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00035159, author = {河村, 龍馬 and 沢田, 孝士 and 関, 和市 and KAWAMURA, Ryuma and SAWADA, Takashi and SEKI, Kazuichi}, issue = {6A}, journal = {東京大学航空研究所集報}, month = {Jun}, note = {この論文においては,主としてMach数2.0の超音速流に垂直に置かれた単独円柱,および2本の平行な円柱列の抵抗についての実験的研究が述べられている.実験のReynolds数は,円柱の直径(12mm)に関して約3×10^5である.Modelは円柱の後方で非対称的に,すなわち円柱の一端に近い所を支柱によって支えられている.そして抵抗は線型strain gaugeを用いて支柱に対する曲げmomentによって測定される.単独円柱の場合には,modelのaspect ratioは9.17から2.50まで変えてある,そして実験によって得られた抵抗係数は,aspect ratioの逆数の自乗を増してゆくとき,直線的に減少してゆく如くである.この関係を外挿することによって得られた無限大のaspect ratioを有する円柱の抵抗係数は1.43であって,これは今日迄に知られている値とかなりよく一致する.2本の平行な円柱の場合には,aspect ratioは9.17である.そして円柱の中心間の距離と円柱の直径の比(h/d)は1.0から5.0の範囲にわたっている.各々の円柱の抵抗係数は,h/dが増すとき,最初は急激に増し,ついでゆるやかに減少する.Schlieren法による流れの観察は,Mach数2においては,2本の円柱の前方に常に1個の弓状のshock waveが現われていることを示している.しかしながらMach数3においては最大のh/dの場合に分離したshock waveが現われる.このことは,BentonおよびKnaptonの理論によって予想されるごとく,Mach数2において円柱間にchokingの存在することを示している.Schlieren写真を用いてshock waveに基づく抵抗が計算してある.そして2本の円柱の超音速の抵抗の性質について考察が与えられている., In this paper are described experimental study on drag of single circular cylinder and lattice of two parallel circular cylinders placed perpendicularly to supersonic flow mostly at Mach number of 2.0. Reynolds number of the experiment is about 3×10^5 with reference to the cylinder diameter of 12mm. The model is supported by a sting from behind unsymmetrically near its one end, and the drag is measured from bending moment on the sting by use of wire strain gauge. In case of single cylinder aspect ratio of the model varies from 9.17 to 2.50, and drag coefficient obtained by the experiment seems to decrease linearly as square of reciprocal of aspect ratio increases. Drag coefficient of infinite-aspect-ratio circular cylinder obtained by a small extrapolation is 1.43 which agrees fairly well with existing data. In case of two parallel cylinders, aspect ratio is 9.17 and ratio of distance between centers of the cylinders to the cylinder diameter (h/d) covers the range from 1.0 to 5.0. Drag coefficient of each cylinder first increases very rapidly and then decreases gradually as h/d increases. Observation of flow by Schlieren method shows that single bow shock wave always appears in front of the two cylinders at Mach number 2 and separate shock waves at Mach number 3 in case of the largest h/d. This indicates the existence of choking between cylinders at Mach number 2 as predicted by the theory of Benton and Knapton. Calculation is made of the drag due to shock wave using Schlieren photographs and discussion are given on the nature of the supersonic drag of the cylinders., 資料番号: SA4135041000}, pages = {283--318}, title = {超音速および極超音速における円柱列の研究 : 第1報 超音速における2本の平行な円柱の抵抗}, volume = {3}, year = {1963} }