@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036754, author = {山本, 行光 and Yamamoto, Yukimitsu}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所 8 Jun. 1995 東京 日本, National Aerospace Laboratory 8 Jun. 1995 Tokyo Japan, OREX(軌道再突入実験)のTPS(熱防護系)材料の計測飛行温度データと数値データを比較することによりCFD(計算流体力学)の精度を調べた。非平衡ナビエ・ストークスコードにより流れを計算し、有限要素法(FEM)により内部熱応答を計算した。OREX飛行軌道に沿ってCFD とFEMの組合せで、再突入時のTPSの温度上昇がかなり予測される。FEM解析でTPS材料の温度効果および熱伝導効率と輻射効果の方向依存性が評価される。これらの作業は,NALとNASDAとの共同研究として行われた。, Accuracy of CFD (Computational Fluid Dynamics) is investigated by comparing numerical results with the measured flight temperature data on the TPS (Thermal Protection System) material of OREX (Orbital Reentry Experiments). Flow is calculated by the nonequilibrium Navier-Stokes code and internal thermal response is computed by FEM (Finite Element Method). Coupling CFD and FEM along the OREX flight trajectory, temperature increase of the TPS during reentry is favorably predicted. In FEM analysis, the effects of temperature and directional dependence of heat conduction coefficient and radiation effects of TPS material are evaluated. These works have been done as the joint research of NAL and NASDA., 資料番号: AA0000110004, レポート番号: NAL SP-29}, pages = {27--39}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {Recent comparisons of aerothermodynamic results by CFD and FEM coupling analysis with OREX flight experiments}, volume = {29}, year = {1996} }